Mladá Boleslav - Týdny vyjednávání odborů a managementu končí krachem. Dnes ráno v šest hodin začíná v největší české továrně na automobily stávka.

Ráno ve Škodovce začne velmi neobvykle. Místo u strojů se zaměstnanci sejdou vedle továrních hal. A začnou stávkovat na takzvaných mítincích.

Zaměstnanci na začátku ranní směny na 2,5 hodiny odstoupí od strojů. Stejně dlouhá stávka se pak bude opakovat i v dalších dvou směnách.

V praxi to znamená, že se ve Škodovce v úterý nevyrobí ani jeden vůz. Automobilka obvykle vyrobí denně 2500 vozů, jednodenní stávka jí způsobí škodu asi 55 milionů korun.

Není ale jisté, že stávka bude jen v úterý, odboráři ji naplánovali jako časově neomezenou.

"Úterní výpadek jsme schopni dohnat tím, že pásy pak na čas pojedou rychleji. Neděláme to rádi, ale jsme ochotni automobilce vyjít vstříc, pokud se dohodneme," řekl Povšík.

V pondělí odpoledne ve tři hodiny se předák odborů sešel s vedením firmy. Šlo o neoficiální schůzka, mimo oficiální kola jednání. Zároveň ale poslední před stávkou.

Odbory své mzdové požadavky vysvětlují především velkými zisky jejich zaměstnavatele.

Miliardy zisku

Skutečně loni Škoda Auto vydělala přes jedenáct miliard čistého a stala se tak druhou nejvýdělečnější firmou v České republice. Lepší je pouze státní energetický gigant ČEZ.

Svoji pozici největšího českého exportéra si ale s přehledem udržuje. Díky ní je Středočeský kraj, kde sídlí, nejprůmyslovější oblastí Česka. A spolu s novou kolínskou továrnou TPCA zajišťuje, že dvě třetiny vývozu kraje tvoří právě auta a dopravní prostředky.

Na vývozu České republiky se pouze tento kraj podílí dvaceti procenty.

Se svými více než 27 tisíci zaměstnanci patří firma k pěti největším zaměstnavatelům.

Ale Škoda není pro tuzemskou ekonomiku jenom jeden z nejvýznamnějších výrobců. Investuje zde nejvíce v historii, rozvíjí technologické i vzdělávací centrum.

"Spousta mladých lidí dostane šanci naučit se při škole byznys. V tom vidím hlavní přínos pro budoucnost české ekonomiky a společnosti," říká analytik Aleš Michl z Raiffeisenbank.

"Tato automobilka je jednou z největších firem v České republice a jedním z nejvýznamnějších investorů, exportérů a zaměstnavatelů. Z tohoto důvodu je v zájmu ekonomiky prosperita a rozvoj této firmy," potvrzuje Petr Dufek z ČSOB.

Škoda mimo Česko?

Současná situace v automobilce ale může nakonec uškodit nejen firmě, ale i samotným odborářům a celé ekonomice.

Škoda Auto již delší dobu zvažuje přesunutí své výroby mimo Česko. Tlačí ji k tomu stále posilující koruna, která tak ukrajuje další procenta ze zisku.

Vysoké nároky odborů a neustálá hrozba stávek je jen dalším důvodem, který může firmu k razantnímu kroku dotlačit.