Brno - Ministerstvo životního prostředí chystá revoluci na českých silnicích. Stará auta škodící životnímu prostředí mají vystřídat "čisté" vozy vypouštějící minimum emisí.

Automobily jsou totiž jedním z významných zdrojů "neviditelného" prachu, který výrazně zhoršuje kvalitu ovzduší po celé zemi.

Auta výrazně přispívají k tomu, že více než třetina území republiky, kde žije 66 procent obyvatel, patří podle zprávy o stavu životního prostředí mezi oblasti se zhoršenou kvalitou ovzduší.

Začneme u sebe

Podle nově zpracovaného Národního programu snižování emisí, který nyní ministerstvo vedeném Martinem Bursíkem schválilo a dalo k veřejné diskusi, má obměna aut začít u státní zprávy.

Do září letošního roku chce mít totiž ministerstvo hotový program, podle kterého by v následujících šesti letech dosáhl podíl vozů na hybridní pohon, zemní plyn nebo využívající biopaliva využívaných na ministerstvech, krajských úřadech i velkých městech dvaceti pěti procent.

"Pořízení těchto vozidel by mělo být uskutečněno při běžné obměně vozového parku," uvádí ministerstvo ve svém plánu na snížení emisí.

Ministr Bursík už například uvedl, že by na alternativní pohon mohlo jezdit až osm tisíc policejních vozů.

Státní úřady ale nemají být jediné, kdo by měl vyměnit nyní používané auta za šetrnější stroje.

Ministerstvo chce už od příštího roku navýšit dotace dopravním podnikům na nákup ekologických autobusů.

Peníze tak nyní chybí například pražskému dopravnímu podniku, který by na vybudování potřebné infrastruktury umožňující provoz autobusů na stlačený zemní plyn potřeboval 400 milionů korun.

A má se také výrazně zrychlit obměna vozového parku u podnikatelů a firem. Ministerstvo chce proto prosadit novelu zákona, která bude podnikatele a firmy za pomoci daňových zvýhodnění motivovat k nákupu "čistých" aut.

Poplatky, kontroly, policie

Ministerstvo životního prostředí chce provoz a s ním spojené emise především ve městech omezit i jinak než jenom výměnou aut. Navrhuje totiž zvýšit nebo úplně zrušit horní hranici poplatku za povolení vjezdu do určitých míst, která je nyní podle zákona o místních poplatcích dvacet korun za den.

"To pro dosažení nižšího objemu automobilové dopravy často nedostačuje," uvedlo ministerstvo.

Výrazně by se měly také zpřísnit kontroly emisních limitů u aut. A to jak na stanicích technické kontroly, tak nově i při mobilních kontrolách na silnicích.

"Do června 2008 proto navrhujeme navýšit rozpočet ministerstva vnitra, vyškolit pracovníky a nakoupit přístrojové vybavení," uvedlo ministerstvo ve zprávě.

V Česku jezdí přibližně 500 vozidel s pohonem na zemní plyn, které mohou čerpat palivo asi u 20 čerpacích stanic, z toho velkou část ale tvoří autobusy.

Například v Německu mají řidiči k dispozici 750 plnících stanic. V Česku se nyní otevírá několik stanic měsíčně, do roku 2020 by jich mělo být v zemi několik set.

V Česku už prodávají auta s plynovým pohonem například Opel, Fiat, Citroën a Renault, vůz na zemní plyn představila i Škoda Auto.

Ta ukázala Škodu Octavia s motorem 1.6 MPI na takzvaný FlexiFuel, což je směs bioetanolu s benzinem, a koncepční vůz Škoda Octavia na zemní plyn.

"Škodovka je připravená je začít vyrábět v příštím roce, pokud o ně bude zájem," řekl člen představenstva Škody Martin Jahn.

V Evropě nyní jezdí přes půl milionu vozů a podle odhadů Evropské komise by v roce 2020 mělo jezdit zhruba 23,5 milionu vozidel s plynovým pohonem, což je desetina počtu aut v Evropě.
V Česku by tak na plyn mohlo jezdit asi 400 000 vozů.

Celkem by v rámci v rámci programu snižování emisí do roku 2013 mělo být investováno na dvacet pět miliard korun.