Brno - Půl roku po uzavření průlomové smlouvy mezi státem, krajem, ekology a automobilkou Hyundai se objevuje nespokojenost s tím, jak korejská firma plní své závazky.

Právníci Ekologického právního servisu se nyní s ohledem na oficiální zahájení výstavby a trvající obtíže v jednání s korejskou společností rozhodli své námitky zveřejnit.

Za nezákonný postup tak právníci označili předložení neúplné projektové dokumentace ke stavebnímu řízení k výstavbě závodu na výrobu převodovek.

Nezákonná dokumentace

"Z analýzy dokumentace vyplynulo, že v rozporu se zákonem neobsahuje vypořádání vlivů na životní prostředí - posouzení vnějších hlukových emisí, emisí do ovzduší, celkové objemy odpadních vod," uvádí právníci Ekologického právního servisu ve své zprávě.

Firma nereagovala na upozornění, podklady nedoplnila, stavební úřad přesto vydal stavební povolení. Hyundai navíc vyzval Ekologický právní servis, aby se vzdal svého práva na odvolání a umožnil urychlené nabytí právní moc stavebního povolení.

"Vyzvali jsme znovu firmu k nápravě nezákonného stavu, pod hrozbou využití sankcí vyplývajících ze smlouvy. Ty umožňují ekologům uveřejnit v českém a světovém tisku na náklady automobilky inzeráty o porušení podmínek ze strany automobilky. Až po hrozbě se firma zavázala celou záležitost napravit do poloviny května," uvedli ekologičtí právníci.

Mluvčího firmy se celý den Aktuálně.cz  nepodařilo na jeho mobilním telefonu zastihnout.

Podle ekologů se firma navíc nesnaží využívat nejlepší dostupné technologie a nerespektuje stanoviska vzešlá v rámci posouzení vlivu továrny na životní prostředí.

Pro odvádění jakýchkoliv vod z areálu firmy totiž byla doporučen systém, který neovlivní půdy, podzemní a povrchové vody.

Podle ekologů ale firma použila jeden z nejlevnějších systémů, který technologicky v žádném případě neodpovídá standardu systému svařovaných spojů.

"Firma Hyundai namísto okamžité nápravy stavu věcí nejdříve vyžadovala předložení podrobnějších důkazů a po dlouhou dobu nebyla ochotna připustit změnu používané technologie. Teprve po dlouhém vyjednávání přistoupila k výměně používaného systému," uvedli právníci.

Přístup je zklamáním

Firma se zatím nezavázala že při další stavební činnosti bude používat technologii, která dosahuje standardu systému svařovaných spojů. "Přitom tato technologie byla běžně používána při výstavbě sesterského závodu Kia v Žilině," dodal Ekologický právní servis.

Ti neskrývají, že jsou postojem firmy zklamáni. Dosud například ekologové nedostali odpověď na nedostatky, které objevili v projektové dokumentaci.

"Musíme přiznat, že jsme jednáním společnosti Hyundai zklamáni. Očekávali jsme odpovědnější a profesionálnější přístup. Neochota chovat se skutečně odpovědně a dodržovat své závazky vyplývající z uzavřené smlouvy je z dosavadního jednání společnosti zřejmá." říká Pavel Franc, právník programu Garde Ekologického právního servisu.

Deklaraci mezi státem, krajem, společností Hyundai a čtyřmi nevládními organizacemi se podařilo uzavřít před asi půl rokem.
 
Bylo to vůbec poprvé, co se v Česku podařilo uzavřít komplexní dohodu s nadnárodní firmou ještě předtím, než byla zahájena výstavba její továrny.

Kraj a stát se zavázaly zastavit přípravu na severu Moravy dalších průmyslových zón na zelené louce, automobilka pak například ke snaze co nejvíc omezit dopravu, využívat co nejmodernější technologie neškodící životnímu prostředí a zřídit nadační fond určených na rozvoj občanských aktivit v okolí továrny.

Ekologové se zase zavázali, že nebudou žalobami blokovat výstavbu továrny a vydávání potřebných povolení a budou vše řešit přímo se zástupci automobilky.

Také stát chce sledovat, jak automobilka využívá peněz ze státního rozpočtu.

"Investice začíná, musíme nadále sledovat, kontrolovat a vyhodnocovat průběh činností, jak je to dáno zákonem o investičních pobídkách a na základě toho uvolňovat další peníze. V letošním roce to bude minimálně 700 milionů korun," řekl  ministr průmyslu a obchodu Martin Říman.