"Apetit k nákupům zůstal silný jak v maloobchodních prodejnách, tak v motoristickém segmentu, kde příznivé počasí zvýšilo ochotu cestovat a vyhnalo vzhůru prodeje pohonných hmot," uvádí Petr Dufek, hlavní analytik ČSOB.

Potraviny už netáhnou

Prim ale v obchodech začíná hrát především nepotravinářské, tedy spotřební zboží.

 

V pokladnách prodejců tohoto zboží se v březnu "objevilo" o 12,6 procenta více než v loňském březnu. Potravinářské obchody zaznamenaly nárůst jen 5,6 procenta.

"Nejvyšších temp maloobchod dosahuje v nepotravinářském zboží, což je logické. Lidé si za rostoucí mzdy častěji plní jiné sny, například motoristické, nežli ty gurmánské," popisuje Michal Brožka z Raiffeisenbank.

Mezi spotřebním zbožím zůstává nejoblíbenější elektronika a elektrické přístroje. Za zájmem o toto zboží stojí posilující koruna, díky které se dovážená elektronika stává v tuzemsku levnější.

Zájem je i o stavebniny, nábytek a vybavení domácností. To souvisí se současným stavebním boomem.

Ten je ale podle analytiků částečně ohrožen tím, že kvůli nadměrné poptávce právě po stavebninách dochází k rychlému růstu cen u tohoto zboží.

"Celkově se dá říci, že dřívější jaro vyhnalo Čechy do obchodů. Takže nejenom stavebnictví, ale i maloobchod těží z nadprůměrně příznivých klimatických podmínek," dodává Dufek.

Růst cen ale zákazníci zaznamenali v potravinách. Nespecializované obchody podražily o 3,1 procenta, ty specializované dokonce o čtyři procenta.

O 1,6 procenta podražilo i drogistické zboží. Naopak o dvě procenta nižší ceny jsou nyní v obchodech s textilem a použitým zbožím.

V popředí Evorpy

Česko si vtržbách obchodníků stále udržuje velký náskok oproti průměru Evropské unie.

Statistický úřad EU Eurostat pro březen vypočítal růst tržeb ve dvaceti sedmi státech unie na 3,8 procenta.

Ze států, které již samy zveřejnily své údaje, si nejlépe vede Lotyško stéměř 28 procenty růstu. Estonští obchodníci si oproti loňsku polepšili o více než 24 procent a vLitvě o 15,9 procenta.

Zatím jedinou zemí, kde údaje ukázaly meziroční pokles, je Německo. Tamní obchody utržily o 0,7 procenta méně než loni.