Z toho necelých 700 případů předali ke správnímu řízení, kde neplatičům hrozí až půlmilionová sankce. Zbytek případů vyřešili na místě. Celkem se zatím vybralo na pokutách 12,5 milionu korun, sdělil mluvčí Generálního ředitelství cel Jiří Barták.

V systému je již nahlášeno více než 180 tisíc řidičů, přesto nejčastějším prohřeškem je právě chybějící palubní jednotka, která zajišťuje komunikaci mezi mýtnou branou a kamionem.

 

Plzeň v čele. Díky kilometrům

V počtu zjištěných neplatičů mýtného "vede" celní ředitelství Plzeň s 2175 případy, před Brnem s 2120 případy a Prahou, která registruje ještě o 180 neplatičů méně. Nejmenší problémy s neplatiči mají v Hradci Králové.

Regionální počty mýtných hříšníků ovlivňuje počet zpoplatněných úseků na daném území. Pravě z Plzně, přes Prahu na Brno, vede nejzatíženější dopravní tepna v republice, složená z dálnic D5 a D1.

Mýtné se v České republice vybírá od 1. ledna na necelých tisíci kilometrech dálnic a rychlostních silnic; povinnosti platit podléhají vozy o hmotnosti 12 tun a více. Dopravci dosud na mýtném zaplatili přes dvě miliardy korun.

Na řádné placení mýtného dohlížejí celníci 24 hodin denně, k dispozici mají 25 speciálních vozidel vybavených moderními komunikačními technologiemi.

"Celníci si vedou mimořádně dobře, míra jejich záchytu šesti stovek neplatičů týdně odpovídá zkušenostem při spouštění mýtného systému například v sousedním Rakousku," řekl k tomu Karel Feix, ředitel firmy Kapsch, která mýtný systém v ČR vybudovala a pro stát spravuje.