Deník

Volby do sněmovny začínají za

Nahrávám odpočet ...
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Východočeši chtějí zakázaný vodní kanál a investují

BRNO - Město Pardubice, Pardubický kraj i soukromé firmy dají další stovky tisíc korun do společnosti, která se má ještě pokusit přesvědčit politiky o stavbě miliardového kanálu na Labi.

5.6.2007
SDÍLEJ:

Lodě na LabiFoto: Ondřej Besperát, Aktuálně.cz

Města tvrdí, že kanál na Labi musí být

Výstavbu kanálu u Přelouče za jednu a půl miliardy korun zastavil letos v březnu ministr životního prostředí Martin Bursík po letech sporů.

Poslední pokus

Bursík odmítl pro stavbu kanálu udělit výjimku s tím, že by došlo k ohrožení šestadvaceti silně či kriticky ohrožených živočichů a rostlin na unikátních Slavíkových ostrovech.

Úřady a firmy v Pardubickém kraji, které splavnění Labe a výstavbu nového přístavu v Pardubicích považují za strategické rozhodnutí pro ekonomiku regionu, se ale přes zastavení prací ještě nevzdávají.

Akcionáři firmy Přístav Pardubice, mezi kterými je město Pardubice i Pardubický kraj, se tak rozhodli zvýšit základní jmění firmy. Ta byla vytvořena už v roce 1994 právě kvůli výstavbě přístavu v Pardubicích, vykoupila už většinu potřebných pozemků.

Město Pardubice dá na zvýšení jmění firmy, kterou vytvořilo devatenáct subjektů, 200 tisíc korun, tři sta tisíc chce dát Pardubický kraj, o částce ale musí ještě rozhodnout zastupitelstvo.

"Vzhledem k velmi překvapujícímu rozhodnutí ministra životního prostředí o neudělení výjimky z ochranných podmínek ohrožených druhů, které mimochodem stále ještě nemáme oficiálně k dispozici, musíme ochránit plánované investice a finančně zajistit stabilitu akciové společnosti Přístav Pardubice," uvedl dnes po jednání vedení kraje náměstek hejtmana Ivo Toman.

Mluvčí kraje Kateřina Nohavová deníku Aktuálně.cz potvrdila, že půl milionu korun do zvýšení základního jmění firmy dá i největší akcionář, společnost České přístavy.

Krajské zastupitelstvo už také vyzvalo premiéra Mirka Topolánka k tomu, aby se projekt splavnění Labe nezastavil.

A akcionáři si dali rok na to, aby se firmě podařilo u politiků vylobbovat splavnění Labe až do Pardubic.

Budou na prodej pozemky?

"Když se to do června 2008 nepovede, společnost by zřejmě ukončila svou činnost," uvedl náměstek pardubického primátora a člen představenstva firmy Jan Kislinger.

Firma by pak rozprodala pozemky, které kvůli stavbě přístavu koupila.

První plány na výstavbu přístavu v Pardubicích jsou staré více než sedmdesát let. Stavět se mělo podle původních plánů už v roce 1990.

Náklady na výstavbu přístavu, který by sloužil jako překladiště i pro železniční a kamionovou dopravu se odhadují na asi osm set milionů korun.

Úřady na východě Čech zatím nezastavily ani povolovací řízení související s výstavbou kanálu.

Ekologové, kteří proti stavbě kanálu dlouhodobě protestovali a obrátili se kvůli němu se stížností také na Evropskou komisi, uvedli, že úřady na východě Čech stále řeší desítku především stavebních povolení, které se stavbou kanálu souvisejí.

Nepotřebný kanál

Výjimku pro výstavbu kanálu odmítla kromě ministra Bursíka udělit také Správa Chráněné krajinné oblasti Kokořínsko. Ta posuzovala projekt z hlediska ohrožení druhů, chráněných podle práva Evropských společenství.

Úředníci došli po podrobném zkoumání k závěru, že o nákladní dopravu na Labi nebude ze strany firem téměř žádný zájem.

O možnost přepravovat náklady po Labi až do plánovaného přístavu v Pardubicích projevila ze čtrnácti největších firem na Pardubicku zájem jen jedna. Zakázku na stavbu připravovanou Ředitelstvím vodních cest vyhrálo v soutěži počátkem ledna konsorcium stavebních firem Skanska DS a OHL.

Peníze vyhrazené ve státním rozpočtu ministerstvo dopravy po zastavení příprav výstavby plavebního stupně chce využít jinak.

5.6.2007 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Miloš Zeman se samopalem a svou oblíbenou Becherovkou.
1 4

Zeman má nový samopal s Becherovkou. Na novináře

Místopředseda volební komise číslo 1006 v Pardubicích porušil volební zákon. Do komise zasedl v tričku propagujícím znak kandidující strany Blok proti islamizaci.
1 10

Člen volební komise agitoval ve volební místnosti za Blok proti islamizaci

Přehledně: 20 odpovědí politiků na otázky, které zajímají většinu z nás

/FOTOGALERIE/ Chcete po volbách zrušit zcela EET? Chcete, aby se Miloš Zeman stal prezidentem na další období? Povolili byste cyklistům dvě piva před jízdou? Podívejte se ve fotogalerii, jak politici v předvolební superdebatě Deníku hlasovali o zajímavých otázkách, které hýbou děním v České republice? 

Všechny karty na stůl. Zde jsou priority hlavních politických stran

Volby jsou tu. Pokud ještě nejste rozhodnutí, které straně dáte dnes či zítra svůj hlas, superdebata Deníku by vám mohla nabídnout řešení. Kandidáti deseti hlavních stran a hnutí včera představili klíčové priority svých programů.

Ze zákulisí: Podívejte se, jak Deník „upekl“ předvolební superdebatu

/VIDEO/ Zajímá vás, co se dělo v zákulisí, než desítka volebních lídrů nastoupila před kamery? Podívejte se na desetibodový recept, jak upéct předvolební superdebatu krok za krokem.

Ve Zlíně řádí semaforový fantom. Hazarduje se životy lidí

Prosím o opravu otočeného semaforu v ulici Díly I, zní nezvyklá žádost paní Lídy. Představte si, že přijedete na křižovatku. Signál na semaforu svítí, vy na něj ale nevidíte. Někdo jej totiž právě takto otočil, a tak nevíte, jestli můžete do křižovatky vjet, či ne.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení