Virtuální platební karta u bank totiž představuje pouze šestnáctimístné číslo, jeho platnost a 3místný kontrolní kód, které lze použít jen pro platby na síti, nikoli pro výběr hotovosti či platby u obchodníka.

Banky vydávání těchto karet odůvodňují tím, žeje jimi lépe zajištěna bezpečnost v rámci e-commerce transakcí, tedy při nakupování po internetu.

Tuto službu v Česku zatím nabízejí puze tři banky -eBanka, Komerční banka a GE Money. Klient GE Money například jinak než virtuální kartou platit po síti nemůže.

Miliardové obchody

Nověurčitý typ virtuální karty zavádí i splátková společnost Cetelem pro kreditní kartu Aura.

Platební karty i nákupy na internetu jsou pro mnoho lidí naprostou samozřejmostí. Svědčí o tom i rok od roku se navyšující počty vydaných platebních karet. Těch bylo nana konci loňského roku už skoro 900 tisíc. Zvyšují se i objemy transakcí u obchodníků - ročně už přesahují 39 miliard korun, které jimi jejich majitelé provedou.

Speciálně těch karet, kterými lze platit na internetu, není v Česku vydaných mnoho. Například GE Money Bank, přestože eviduje ke konci letošního březnapřes půl milionukusů vydaných platebních karet, je z toho těch, kterými se dá platit na internetu jen 11 161, což jsou 2,1 procenta.

I přes nízký počet internetových karet, však bance meziročně narůstají objemy transakcí realizovaných v internetových obchodech. "Za první čtvrtletí letos provedli naši klienti 12 292 transakci a utratili tak 19 807 880 korun", říká Eva Chaloupková, tisková mluvčí GE Money Bank. Pro srovnání vloni ve stejném období to bylo 5 624 transakci za 10 872 605 korun.

Obdobnou zkušenost má i Komerční banka. Její klienti za první tři měsíce letošního roku utratili 72 milionů korun, kdežto vloni to bylo pouze 43 milionů.