Podnik věří, že nový cvičný letoun pomůže konečně vyvolat i v zahraničí zájem o nákup jeho bitevníků.

Dodatečná objednávka

Právě dnes končí první část výcviku armádních leteckých odborníků a instruktorů na stroji L 159 T1.

"Má stejné letové vlastnosti jako jednomístná L 159, půjde tedy použít pro výcvik," konstatoval po návratu na letiště ve Vodochodech Martin Patera, zkušební pilot Úřadu pro státní ověřování jakosti při Ministerstvu obrany ČR. Společně s pilotem Aera Rostislavem Stroinem trénovali ve vzdušném prostoru mezi Jičínem, Nymburkem, Mladou Boleslaví a Milovicemi. Dosáhli maximální rychlosti přes 900 km/h a vychutnali i akrobatické prvky, jako jsou přemety a výkruty.

Zdálo by se logické, že výuková letadla mělo letectvo mít dávno, aby na nich mohlo připravovat nové piloty. Nicméně objednalo je až nyní.

"Zatím s jednomístnými letadly L 159 létají zkušení piloti, kteří to samostatně zvládnou. Do armády ovšem přicházejí také noví piloti ze škol. A ti se teď budou moci naučit stroj ovládat za pomoci instruktora, který s nimi poletí," říká Martin Patera.

Kladivo na teroristy

V minulých letech v Aeru vyrobili 72 bitevníků L 159A pro českou armádu, která je koupila za více než 50 miliard korun. Pak sevšak rozhodla používat jen čtyřiadvacet z nich. Další jako nadbytečné stojí v halách Aera, kde je pro armádu opatrují. Zatím se pro ně nepodařilo najít jiného kupce.

"Těšíme se však na nové zákazníky," říká vyhýbavě mluvčí Aera Vítězslav Kulich. Podle něj podnik věří, že vážné zájemce o svá vojenská letadla najde.

Osm tun těžký bitevník je vyzbrojen kanónem a může používat řízené střely a také shazovat bomby nebo vypouštět pumy naváděné laserovým paprskem. Je určen k nasazení proti pozemním cílům a případně také proti letadlům, jež může ničit střelou naváděnou na zdroj infračerveného záření, tedy na pracující motor.

"Není to letoun určený třeba ke kobercovým náletům ani k získání nadvlády ve vzduchu, ale výborně se hodí k plnění úkolů, které jsou dnes aktuálnější. Tedy k zásahům proti teroristickým skupinám a také k ostraze hranic a hledání pašeráků," vypočítává Rostislav Stroin z Aera. Na takové úkoly se dnes používají vrtulníky. Letadlo má podle Stroina oproti vrtulníkům tu výhodu, že dokáže k místu zásahu doletět rychleji.

Aero chce vyjít ze ztráty

Jestli na nabídku zareagují vojenští kupci někde ve světě, se teprve ukáže. Faktem však je, že koncepce letounu L 159 pochází z devadesátých let a postupně zastarává. Stroj ani nedokáže tankovat za letu, což ovšem při lokálním nasazení příliš nevadí.

Aero loni utrpělo ztrátu 964 miliony korun a předloni ztrátu asi 1,4 miliardy. Letos konečně doufá v zisk 200 milionů korun. Jakou část z toho bude tvořit armádní objednávka čtyř cvičných letounů, nechce mluvčí podniku prozradit.

Od letošního ledna je stoprocentním vlastníkem podniku finanční skupina Penta, o níž se předpokládá, že po restrukturalizaci zase leteckého výrobce prodá jinému investorovi.

Vrtulník vhodný pro královnu

Aero nyní vyrábí díly a součástky pro jiné letecké společnosti, včetně Boeingu, Airbusu a italské firmy Alenia Aeronautica.

Montuje se zde také vrtulník americké společnosti Sikorsky, konkrétně stroj S 76. Letos bych ji tu měli dokončit padesát.

Vrtulník unese až dvanáct osob a hodí se záchranářům, anebo třeba pro zásobování ropných plošin. Ve specializované úpravě jej využívají pro svou přepravu také bohaté osobnosti: tentýž typ vrtulníku Sikorsky má ve své letce britská královna a létá jím i herec a zpěvák John Travolta. Jejich konkrétní stroje však byly vyrobeny v Americe a ne v Aeru.

Aero se také pokusilo o získání bohaté soukromé klientely. Sestrojilo desetimístné turbovrtulové letadlo Ae 270 a nabídlo je k přepravě byznysmenům. Zatím si je však nikdo nekoupil.