"Tipovali jsme asi desetiprocentní růst oproti minulému roku, skutečnost je ale vyšší," uvádí Tomáš Brejcha, marketingový ředitel Čedoku.

Podzimní dovolené u Středozemního moře většinou začínají druhý týden v září a končí koncem října.

Ke konci srpna se množství prodaných podzimních zájezdů zvedlo meziročně asi o pětinu. "Dovolené se ale stále prodávají. Je proto možné, že nakonec stoupne až o čtvrtinu," odhaduje Dan Plovajko, mluvčí CK Fischer.

Důvodem jsou především nižší ceny ubytování. "V některých hotelích klesají oproti létu až o třetinu," uvádí Plovajko. Během podzimní dovolené si lidé proto vybírají především z čtyř a pětihvězdičkových hotelů. "Tříhvězdy" se téměř neprodávají.

Levnější jsou ale i tamní potraviny a služby. To se týká především jídel v restauracích a autopůjčoven.

Na podzimní dovolenou do Středomoří loni odlétlo s cestovními kancelářemi asi patnáct procent z celkového počtu jejich klientů. Přibližně dvacet procent pak využilo dovolené v květnu a červnu. Dalších patnáct procent odlétá v zimě.

V květnu až říjnu vyhledávají cestovatelé pobyty hlavně v Řecku, na jihu Itálie, Španělsku a Turecku. V zimě se jezdí ve Středomoří především do Egypta a Tuniska. O Egypt a Tunisko roste ale zájem již na podzim.

V uplynulém roce vyjelo do zahraničí s cestovními kancelářemi více jak 1,5 milionu Čechů. Do ciziny jich však celkem odjely asi čtyři miliony.