Díky novým funkcím a způsobům využití operátoři i nadále hlásí vysoké nárůsty nových uživatelů. Těch už ale z velké části dosahují právě díky kartám, jež nejsou používány pro klasické hovory.

Mobilní telefon má totiž už téměř každý, kdo ho mít může, a v tomto směru je už trh do značné míry nasycen.

Ze SIM karet, které jsou používány pro jiné účely, sice operátorům v průměru plyne každý měsíc méně peněz než od volajících zákazníků nebo od klientů, kteří se přes mobil připojují na internet, zato však nabízejí výrazně vyšší potenciál na zvýšení celkového počtu klientů než tradiční služby operátorů.

 

 

V nabídce je i GSM sluha Žán

SIM karty operátorů jsou už v současnosti využívány v mnoha odvětvích a mají ambicise rozšiřovat i do dalších.Jednotliví operátoři nabízejí pod různými jmény několik služeb.

Například u T-Mobile si klienti mohou pořídit GSM sluhu Žána. "Je to řešení pro ovládání topení nebo ohřevu vody například na chalupě. Před příjezdem pošle uživatel svému ŽánoviSMS, on pak třeba zapne topení a zpětně potvrdí provedenou funkci. Při příjezdu užčeká útulně vytopená místnost," říká mluvčí T-Mobile Martina Kemrová.

Podobná služba operátora umožňuje například pohodlný příjezd domů. Přímo před domem, ale jde to samozřejmě i na dálku, stačí poslat krátkou textovou zprávu nebo prozvonit svého tak zvaného Majordoma. Ten pak hned uvede do chodu zařízení na otevírání vrat, závor či dveří.

Tytoslužby jsou co do počtu zákazníků zatím ještě relativně málo rozšířené. Operátoři jich ale do budoucna budou nabízet stále více.

Zatímnejběžnější z této kategoriejsou služby spojené s automobily.

Sledují kilometry, polohu, spotřebu

Vodafonesvou službu pro správuaut nazývá Auto manažer, Telefónica O2 Car Controll, T-Mobile CarNet. V podstatě plní ale všechny podobné funkce. "Díky této službě zákazník vždy ví, kde jejeho auto, kolik kilometrů má najeto a kolik spotřebovalo pohonných hmot. Služba také například sestaví knihu jízd," říká mluvčí Vodafonu Jakub Hrabovský.

 

Telefónica nedávno dokonce namontovala své karty i do závodních aut na Barum rally Zlín. "Službaumožnila pořadatelům v průběhu závodusledovat, kde přesně se jednotlivé vozy nacházely a jakou rychlostíjely v daný moment," říká mluvčí Telefóniky O2 Martin Žabka.

SIM karty O2 také budou zajišťovat službu E-Call. Ta při nehodě sama zavolá ze zabudovaného GSM modulu záchranáře. "Právě realizujeme pilotní projekt," upřesňuje Martin Žabka.

Telemedicína a další budoucnost

SIM karty operátorů se v budoucnu stanou i velmi osobní součástí některých lidí. Budou jim hlídat zdraví. I v Česku už se totiž pracuje na rozvoji telemedicíny. "Díky nípacienti nemusí být při určitých typech nemoci hospitalizováni, ale jsou doma napojeni na monitorovací přístroj, který odesílá informace lékaři buď pravidelně, nebo při výkyvech z normálu," říká Martin Žabka z O2.

T-Mobile už nabízí službu Danius. Ta umožňuje na dálku sledovat například seniory nebo nemocné osoby a hlásí jejich případnou delší než předem navolenou nehybnost. Pomocí jednoho tlačítka si člověk také můžerychle přivolat zdravotnickou pomoc.

Mezi další služby, které už operátoři nabízejí, patří například dálkový sběr dat, tedy třeba odečty plynu. Nebo třeba možnost lokalizace osob, respektive jejich mobilních telefonů a zakreslení polohy do mapy na internetu.

Seznam služeb a možnosti jejich využití se budou podle operátorů stále rozšiřovat. S tím počítají i výrobci mobilních zařízení.

Například čínská společnost ZTE, která plánuje v budoucnu i na český trh dodat monitor komunikující s mobilním telefonem. Jeho prostřednictvím si pak jednoduše zákazník bude moci nechat poslat obrázek nebo video aktuální situace okolí monitoru amít tak například z dovolenépřehled o své domácnosti.