Zjistil to veřejný ochránce práv Otakar Motejl, který na základě žádosti polského ombudsmana začal pracovní podmínky pro polské pracovníky v jedné z největších tuzemských firem prověřovat.

Otroci z Polska?

Loni na podzim napsal vlivný polský deník Gazeta Wyborcza, že několik stovek polských dělníků ve Škodovce pracuje i žije jako otroci.

Dělníci vyrábějící Octavie a Fabie podle listu živoří ve starých barácích se špinavou podlahou. Chybí jim ochranné pracovní prostředky, jako jsou boty nebo rukavice, musí několikrát týdně dělat přesčas a mají nízké platy.

Případ prošetřuje i polská prokuratura

Obvinění nejprve odmítla ostravská personální agentura Zetka Auto. Za přehnané a nepravdivé označilo zprávu listu i vedení automobilky.

Polský ombudsman se tak se žádostí o prošetření situace polských dělníků obrátil na Motejla. Ten začal prověřovat, jaké jsou pracovní a ubytovací podmínky polských dělníků.

Neuspokojivá opatření

A při své kontrole zjistil, že inspekce práce, kam si dělníci stěžovali, jejich stížnosti důkladně neprověřila a spokojila se pouze s opatřeními automobilky. "Ta ale byla neuspokojivá, jednalo se zejména o oblast mzdových nároků agenturních zaměstnanců vůči kmenovým zaměstnancům Škoda Auto," uvedl Motejl ve své zprávě o činnosti předané Poslanecké sněmovně.

Mluvčí kanceláře veřejného ochránce práv Iva Hrazdílková deníku Aktuálně.cz potvrdila, že kontrola ještě není skončena, a proto zatím o ní nebude ombudsman zveřejňovat další podrobnosti.

Člen představenstva Škody Auto zodpovědný za personalistiku Martin Jahn deníku Aktuálně.cz řekl, že vedení firmy s Motejlem jednalo, o výsledcích kontroly zatím nemá informace. Podle něj se vedení firmy snaží co nejvíce podmínky pro agenturní pracovníky kontrolovat. "Udělali jsme nové výběrové řízení na personální agentury. Velmi důsledně dbáme na dodržování zákoníku práce a dalších podmínek pro najímané dělníky," řekl Jahn

Cizinců přibývá

Podle něj se stejně jako kmenovým zaměstnancům i pracovníkům najímaným přes agentury automobilka zvýšila platy. "Nevím z jakých informací veřejný ochránce práv u platů vychází," dodal Jahn.

Znovu také potvrdil, že informace o špatných podmínkách pro ubytování polských dělníků nejsou pravdivé..

Škoda Auto zaměstnává asi 27 tisíc lidí, z toho je 23 034 kmenových, zbytek najímá u agentur. Jde především o dělníky ze Slovenska a Polska. Podobně jako další velké firmy v Česku má totiž automobilka velké problémy sehnat dostatek pracovníků.

Problémy, jak sehnat nové pracovníky, mají podle průzkumu Hospodářské komory tři čtvrtiny českých firem. Třetina firem se proto spoléhá na cizince. Například ve společnosti Foxconn zatím pracují dělníci osmi národností.