Nejvyšší správní soud tak s definitivní platností zamítl stížnost firmy, podle které ji ministerstvo poškodilo.

Nejvyšší správní soud ve svém rozhodnutí potvrdil verdikt Krajského soudu v Brně z října loňského roku.

Ten zamítl žalobu firmy Autostrade proti dvěma rozhodnutím Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže a zároveň zrušil předběžné opatření, které stavbu mýtných bran pozastavilo.

Autostrade vytýkala krajskému soudu, že se nezabýval dalšími námitkami, které se týkaly nezákonnosti hodnocení nabídek, postupu zadavatele a hodnotící komise a prokázání technické způsobilosti jiného uchazeče společnosti Kapsch.

"Tyto námitky nemohly být v dané věci ve správním soudnictví posuzovány, neboť tvrzeným porušením zákona o zadávání veřejných zakázek nemohla být v dané věci jakkoli dotčena veřejná subjektivní práva stěžovatele (Autostrade)," uvedla předsedkyně senátu Nejvyššího správního soudu Eliška Cihlářová.

 

 

 

"Kapsch vítá rozsudek nejvyšší nezávislé instance v zemi. Potvrzuje se, co jsme říkali od začátku, že výběrové řízení na dodávku mýtného systému bylo sice přísné, ale naprosto objektivní," říká generální ředitel Kapsch Karel Feix.

Vyřazená konkurence

Podle Autostrade bylo výběrové řízení v rozporu se zákonem. Komise ministerstva dopravy společnost ze soutěže o mýtné pro formální nedostatky vyřadila, stejně jako sdružení firem Mytia a konsorcium A-Way a AŽD.

Kapsch tak vyhrál jako jediný zbylý účastník tendru s cenou 22 miliard korun. Antimonopolní úřad tento výsledek dvakrát potvrdil.

Autostrade nepřiložilo k nabídce všechny potřebné výpisy z rejstříku trestů, chyběly dva z dvaceti. Podle právního zástupce firmy Michala Dlouhého technickým nedopatřením.

Stejně tak firma nepředložila certifikáty o bezpečnosti práce a ochraně životního prostředí, místo toho zaslala čestné prohlášení.

Měsíce soudů a hádek

Poté, co soutěž na zavedení mýtného systému vyhrála společnost Kapsch, odvolali se dva účastníci k Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže: Autostrade a Mytia.

Úřad, kterému šéfuje Martin Pecina, ale jejich stížnost zamítl. Proto oba vyloučení ze soutěže podali rozklad k předsedovi úřadu. I ten ovšem posoudil celou záležitost tak, že vše proběhlo v pořádku.

Tím ale anabáze firmy Autostrade neskončila. Celou záležitost vzala k soudu. Jenže i Krajský soud v Brně v říjnu roku 2006 zámitl žalobu společnosti.

Rovněž Evropská komise, na níž niž se toto sdružení obrátilo se stížností, ve svém šetření dospěla k závěru, že ve výběrovém řízení nedošlo k neporušení komunitárních pravidel, která se týkají veřejných zakázek.

Všechna tato rozhodnutí potvrdil nyní i Nejvyšší správní soud. Jediným prostředkem, který by nyní firma Autostrade mohla využít, je stížnostk Ústavnímu soudu.