Paní Marie doporučuje Mostečanům, aby si kontrolovali účtenky. Svou zkušenost z nákupu v hypermarketu Albert v Mostě označila za šokující. Váhy dělaly z lehkého zboží těžké a drahé. Marie zaplatila za ovoce a zeleninu o sto procent více, než měla.

Jedna paprika vážila podle pokladního dokladu 0,455 kilogramu. Marie si podivnosti po zaplacení všimla, šla na informace a požádala o převážení. „Rozdíl byl veliký. Paprika měla po převážení 0,263 kilogramu. Z původně účtované částky 22,50 korun mně bylo 13 korun vráceno. Zdůvodněno to bylo náhodným dotekem prodavačky na váhu," uvedla Marie v otevřeném dopisu zákazníkům, který koluje na internetu.

"Půlkilová" paprika nebyla jediná

Účtenku si nechala a doma zjistila další nesrovnalosti, když na kuchyňské váze převážila všechno ovoce a zeleninu. „Rozdíly byly ohromné. Myslela jsem, že vážené zboží po odnesení z prodejny již nemůžu reklamovat, ale spravedlivý hněv se mnou lomcoval, a tak jsem se rozhodla do prodejny vrátit a požádat vedoucí o vysvětlení. Ale ještě před jejím zavoláním bylo na informacích velice ochotně vše převáženo, vyčísleny rozdíly a vráceny peníze," uvedla.

Kolik lidí zaplatilo víc, ale ničeho si nevšimli, není známo. Marie své zjištění oznámila České obchodní inspekci a předložila pokladní doklady, původní a po reklamaci.

Rozdíly v ceně zboží:2 mrkve 0,572 kg (v obchodě) - 0,204 kg (po reklamaci)
cibule                        0,568 kg - 0,296 kg
4 mandarinky           0,922 kg - 0,660 kg
4 jablka                     0,988 kg - 0,750 kg
1 paprika                  0,455 kg - 0,263 kg
Pět položek v celkové hodnotě 62 Kč bylo předraženo o 33 Kč, tedy více než o polovinu.

Inspekce má třicet dnů

Inspekce Deníku potvrdila, že 18. ledna obdržela podnět na chybné vážení v mosteckém hypermarketu. „Budeme se tomu věnovat," řekl mluvčí inspekce Jiří Fröhlich. Lhůta na vyřízení je 30 dnů. Inspekce si v takovýchto případech vše prověřuje na místě, kde při zjištění pochybení může rovnou udělit sankci až 5 000 korun. Ve správním řízení je pokuta výrazně vyšší. Když obchod závadu předem odstraní a inspekce na místě nic nezjistí, lze zahájit správní řízení na základě účetních dokladů, ale takový postup zatím nelze předjímat.

„V první řadě se zákaznici omlouváme. Ihned po zjištění nesrovnalosti provedla servis vah specializovaná firma a při následné kontrole nezjistila Česká obchodní inspekce žádné závady," sdělila Deníku Barbora Vanko, mluvčí obchodního řetězce Albert.

Podle ní jsou stejně jako v ostatních obchodech i v Mostě váhy pravidelně kontrolované a servisované autorizovanou firmou a mají osvědčení od akreditované kalibrační laboratoře. Pokud zjistí zákazník nějakou nesrovnalost nebo například nerozumí položce na účtence, má se obrátit na personál na informacích. „Ten záležitost ochotně vyřeší," uvedla Vanko.