Amazon za tímto účelem pozval zástupce některých z nejznámějších světových značek spotřebního zboží na třídenní setkání do své centrály v Seattlu. Akce se má uskutečnit v květnu.

Na setkání se mají dostavit představitelé společností Mondelez, Unilever, General Mills, Nike nebo Kimberly Clark.

Soumrak kamenných obchodů?

Amazon chce narušit vztahy mezi značkami spotřebního zboží a sítěmi kamenných řetězců, které v posledních desetiletích určují, jak zboží každodenní spotřeby vypadá, jak se balí a dodává. Značky mají podle Amazonu méně uvažovat o tom, jak se bude jejich produkt vyjímat na policích super a hypermarketů, ale jak je udělat tak, aby zaujal zákazníky na internetu a dal se jim co nejrychleji dodat.

"Časy se mění. Amazon je přesvědčen, že dodavatelské řetězce zaměřené na přímou dodávku spotřebiteli jsou schopny zlepšit nakupování a zvýšit globální efektivnost. Dosáhnout toho si vyžádá významnou změnu v myšlení," uvedl Amazon v pozvánce výrobcům zboží. Amazon chce ovlivnit výrobce podobně, jako je před dvěma desetiletími diskontní řetězce přesvědčily, aby pro ně vyráběli velká balení.

Co na to výrobci?

Výrobci budou muset přehodnotit všechno, od způsobu výroby přes balení po dodávky. Je zřejmé, že obaly zboží budou muset být trvanlivější a kompaktnější. Co se týče přepravy k zákazníkovi, Amazon už výrobcům nabídl své vlastní služby.

Amazon, který začínal jako prodejce knih, proniká na pole prodeje potravin a baleného spotřebního zboží s potížemi. Této rozsáhlé kategorii zboží stále dominují tradiční řetězce, ztělesněné v USA Wal-Martem. Ty přitom v reakci na rozvoj internetu budují svůj vlastní on-line prodej.

Amazon již některé výrobce přiměl, aby změnili balení. Týká se to zejména producentů hraček a spotřební elektroniky, kteří donedávna balili své zboží s primárním cílem ochránit je před krádeží na prodejně a zaujmout tam co nejvíce pozornosti. Do jejich obalů se ale zákazníci jen těžko dostávali, a Amazon tak dotlačil výrobce k vývoji balení, které lze otevírat mnohem snadněji.