Online gigant oznámil, že doručovatelé budou tak nyní schopni umístit balíčky do vozidel zaparkovaných před domem, kanceláří a na dalších veřejných místech. Služba bude dostupná pro uživatele věrnostního programu Prime.

Zákazníci přitom musí vlastnit vozy značky Chevrolet, Buick, GMC a Cadillac, případně Volvo. Zároveň si musí stáhnout do mobilního telefonu aplikaci, kterou propojí se systémem těchto automobilů, jako je např. OnStar nebo On Call.

Nutná je také koupě sady za 220 dolarů (v přepočtu tedy 4500 korun), která zahrnuje bezpečnostní kameru a chytrý zámek nazvaný Key. Lidé následně zaparkují své auto na přístupném místě a oznámí Amazonu adresu, model vozidla, jeho barvu i registrační značku. O doručení jej pak bude informovat kurýr.

Podle firmy se jedná o další vstřícný krok, jak zákazníkům usnadnit přijímání on-line objednávek. Dlouhodobým problémem pro tento typ nakupujících jsou totiž rozsáhlé krádeže zásilek. Podle Amazonu je tak dodání do auta je jedním z možných způsobů, jak problému zabránit.

S tím však nesouhlasí mnozí odborníci. Dodání zboží přímo do automobilu podle nich vzbuzuje řadu obav o dalším nakládání se soukromými údaji. Vyvolává to totiž další otázky, jak může Amazon tyto informace dále využít, například při získávání informací o nakupujících a jejich návycích.

Stejně jako o doručování domů bez přítomnosti zákazníka, i zde mohou vzniknout obavy z vniknutí cizí osoby do vozidla. „Amazon doslova pase po informacích o lidech. Toto je jen další příkladů toho, jak získat o lidech jen další data a ta přeměnit na nové zdroje příjmů,“ řekl Jeffrey Chester, výkonný ředitel neziskové organizace pro digitální demokracii.

"Amazonská chapadla jsou všude," tvrdí Chester. Jaký automobil řídíte? Kde často parkujete? Co máte na zadním sedadle? To jsou podle něj údaje, které může Amazon využívat k prodeji různých vedlejších produktů, například životního či zdravotního pojištění. Mluvčí Amazonu však namítá, že společnost rozhodně nebude auto nijak fotografovat a Amazon Key bude držet informace o vozidle pouze v den dodání.

"Pokud Amazonu věříte, pak je dodávka do kufru auta bezpečným způsobem doručení," řekl Albert Gidari, ředitel Centra pro internet na Právnické fakultě ve Stanfordu. "Toto je jen další z příkladů pohodlí na úkor soukromí a bezpečností."

V listopadu totiž společnost spustila službu Amazon Key, což je služba, která je propojena s domovní kamerou a inteligentním zámkem, který umožní kurýrům balíky doručit přímo do domu. Rival Amazonu, řetězec Walmart zavedl loni podobnou službu. Doručovatelé tak mohou dokonce potraviny rovnou vyskládat do zákazníkovy ledničky, aniž by u toho musel být přítomen.