Současné údaje, které ČD uvádějí souhrnně za všechny spoje a dále podle jednotlivých linek, jsou podle antimonopolního úřadu nedostatečné a netransparentní. O změně vykazování nákladů a výnosů ČD chce ministerstvo dopravy s antimonopolním úřadem jednat.

Rafajova žádost souvisí s nynějším správním řízením ohledně možného zneužití dominantního postavení na trase Praha – Ostrava. Společnost Radima Jančury RegioJet napadla dráhy, že při jejím vstupu na trať jezdily za podnákladové ceny. „Tyto ceny mohou být k újmě hospodářské soutěži a spotřebitelům," uvedl Rafaj.

ÚOHS v žádosti neuvedl, jak podrobnou strukturu dat od Českých drah požaduje, řekl mluvčí ministerstva dopravy Tomáš Neřold. Úřad nyní od dopravce dostává reporty za jednotlivá čtvrtletí a u konkrétních tratí za celý rok. Podle ministerstva je možné jednat o tom, že by státní dopravce tato data poskytoval v detailnějším členění a v kratším časovém intervalu, musí s tím nicméně souhlasit. „To znamená, že se rozhodně nebráníme ještě transparentnějšímu přístupu, ale současně musíme ctít i oprávněné zájmy dopravce například v oblasti obchodního tajemství," dodal.

Samotné České dráhy pokládají současný způsob vykazování za dostatečný. Podle mluvčího drah Radka Joklíka ČD jsou roční výkazy v souladu s legislativou, a tento způsob zveřejňování nákladů a výnosů akceptovalo i ministerstvo dopravy, které proti němu nikdy nevzneslo žádné připomínky. Pokud by dopravce musel reporty poskytovat v kratších intervalech, byl by nucen přijmout další zaměstnance a nakoupit techniku, což by se odrazilo výrazným nárůstem nákladů na zpracování této agendy.

RegioJet prý vyžadovaná data dodává se zpožděním

Podle Rafaje je však problematická spolupráce i se stěžovatelem, společností RegioJet, která vyžadovaná data dodává se zpožděním. „Jde přitom o důležité informace, jež jsou nezbytné pro posouzení dopadu cenového jednání ČD. Místo spolupráce podává RegioJet na ÚOHS žaloby proti nečinnosti. Kvůli tomu ÚOHS musí odevzdat celý spis příslušnému správnímu soudu, a správní řízení se tím de facto na několik měsíců přerušuje," vysvětlil Rafaj. Krajský soud v Brně žalobu RegioJetu na nečinnost úřadu před nedávnem zamítl.

RegioJet tvrdí, že dělá pro spolupráci s ÚOHS maximum a upozorňuje také na to, že je soukromou společností a ekonomické údaje jsou jejím obchodním tajemstvím. „Jako problém také cítíme, že ÚOHS nemá lhůty k vyjádření," řekl mluvčí společnosti Pavel Halla. Zároveň uvedl, že společnost dnešní rozhodnutí antimonopolního úřadu vítá. „Dráhy jsou společností stoprocentně vlastněnou státem a míří do ní peníze daňových poplatníků. Proto je potřeba, aby poskytovaly všechny podklady pro dostatečnou veřejnou kontrolu," dodal.