Facebook, který si pořídily zhruba dvě miliardy lidí, či Instagram, jenž už čítá přes jednu miliardu, chtějí i přes stále rostoucí byznys bojovat se závislostí svých uživatelů. Na nových doplňcích, které se nalézají v nastavení, by mělo být mimo jiné vidět, kolik času člověk na jedné ze sítí za jeden den strávil.

„Pokud si myslíte, že vyvíjíme produkty, které lidé milují, protože jim přináší určitou hodnotu, a ne proto, že jsou na nich závislí, pak děláme dobrou práci. Jestliže je ale tohle naše mise, pak otázka zní – můžeme lidem opatřit „nástroje“, které jim umožní, aby měli situaci pod kontrolou?“ zamyslel se v rozhovoru spoluzakladatel Instagramu Kevin Systrom.

Nový ovládací panel je podobný tomu, jaký v červnu představil Apple pro iOS či v květnu Google pro Android. Lidé by měli moci sledovat a především osekat čas, který na sociálních sítích stráví. Předpokládá se však, že svou závislost budou chtít v první řadě kontrolovat oni sami.

Technický magazín Recode uvádí, že rozumí snahám Googlu a Applu, jenže Facebook a Instagram jsou produkty, jež z času, který na nich lidé tráví, vlastně žijí. Víceméně všechny projekty, které obě sítě v minulosti představily, měly uživatele přesvědčit, aby se naopak vraceli častěji a na delší dobu.

Zakladatel Facebooku Mark Zuckerberg například již osm měsíců bojuje za „zkvalitnění kratšího času“, který lidé na jeho sociální síti stráví. I kvůli tomu společnost na začátku roku změnila algoritmus, který má nyní „rolujícím“ ukazovat více fotek jejich přátel i rodiny.

Recode nicméně dodává, že pakliže se lidem kvalitněji strávená doba na síti bude více líbit, budou se jednoduše chtít co nejdříve vrátit. Ve své podstatě tak bude Zuckerbergův projekt, byť má ušlechtilý úmysl, působit přesně opačně.