Systémy takzvaného přesného přístrojového přiblížení pro navádění letadel dodala ve spolupráci s českou firmou LPP jihokorejská společnost Mopiens. Zařízení umožňuje i provoz nadzvukových letounů poslední generace. 

„Jde o špičkovou technologii, která je zkonstruována na nepřetržitý provoz. Díky ní se výrazně sníží riziko nehod. Navíc je finančně výhodná,“ uvedl obchodní ředitel a spolumajitel LPP Radim Petráš.

Dodal, že v době nárůstu cen materiálů i práce a celosvětového nedostatku komponentů byla dodržena smlouva s ministerstvem obrany. Kontrakt byl uzavřen v roce 2020 po výběrovém řízení, které LPP a Mopiens vyhrály. 

Nový jihokorejský systém přesného a bezpečného přístrojového přiblížení ILS/DME slouží v průběhu přistávacího manévru za ztížených povětrnostních podmínek či v noci a nahrazuje starší norskou technologii používanou na tuzemských armádních letištích od roku 2001.

Radionavigační zařízení tvoří sestupový a kurzový maják s několika anténami.

„Skládá se ze čtrnácti antén a pomáhá pilotovi nevybočovat. Pilot naletí do určité vzdálenosti, kde palubní přístroj indikuje, že se naladil na frekvenci letiště. Pak ukazuje, jestli je pilot moc vlevo nebo vpravo, takže se na základě toho koukne na palubní přístroj, zkoriguje se, a následně pokračuje po sestupové ose,“ popisuje technické přednosti systému Ondřej Vanáč ze společnosti LPP. 

Vojenský technický ústav dodal Armádě České republiky další dodávky munice
Vojenský technický ústav dodal Armádě České republiky další munici

Moderní navigační zařízení je kompatibilní se všemi letouny české armády i NATO. Je předpoklad jeho využívání i nadzvukovými letouny F-35. Nakup čtyřiadvaceti těchto strojů schválila koncem září vláda.

Jako první bylo novým systémem vybaveno loni v červenci letiště poblíž Náměště nad Oslavou, kde sídlí 22. základna vrtulníkového letectva. Podle vojska pracuje spolehlivě a bezpečně a představuje po technologické stránce generační posun. 

Přesné přístrojové přiblížení umožňující pilotům bezpečně přistát podle palubních přístrojů, aniž by viděli okolní prostředí, se v letectví používá od roku 1949. Zařízení tvoří právě přibližovací majáky a měřiče vzdálenosti, které poskytují přesné informace o pozici letounu vůči středu vzletové a přistávací dráhy a také vůči optimálnímu sestupovému úhlu.

Technologický LPP Holding, a.s. působí v českém obraném průmyslu. Zaměřuje se na výrobu a vývoj leteckých přístrojů například pro český proudový letoun L-39NG, systémy pro autonomní řízení bezpilotních prostředků, rozpoznávání obličejů a analýzu videa za pomocí umělé inteligence. Mezi firmy holdingu patří také výrobce radarů a radiolokátorů pardubická T-CZ. Celý holding sestává z několika technologických firem, které jsou zejména v oblasti adaptace a reálném využití umělé inteligence na špičce v České republice a dodává své produkty a služby po celém světě.

Začátkem října oznámila LPP společně s firmou Elbit Systems dohodu o spolupráci. Ta povede k vytvoření centra excelence v oblasti bezpilotních leteckých systémů.