Žák kontrolu do ŘLP poslal krátce po svém jmenování do funkce v červenci loňského roku. Bylo to v době, kdy finanční kontrolu v podniku prováděl i Nejvyšší kontrolní úřad (NKÚ). Bývalý šéf resortu tehdy ŘLP vyčítal příliš vysoké provozní náklady a spekulovalo se o tom, že se chystá vyměnit ředitele podniku Jana Klase. Za toho se ale postavily odbory leteckých dispečerů a pohrozily stávkou, pokud by byl Klas odvolán.
Výsledky první z kontrol dopadly pro řízení letového provozu pozitivně. Podle březnové zprávy NKÚ hospodařili dispečeři dobře. Ministerstvu dopravy naopak NKÚ vyčetl, že nezpracovalo koncepci letecké dopravy přesto, že mu to ukládá zákon.
"Základní otázkou bylo zjistit, proč je ŘLP tak nákladnou firmou, protože patří k jedné z nejnákladnějších státních firem, " řekl ČTK důvod pro poslání druhého týmu kontrolorů do ŘLP Žák. Na rozdíl od kontroly NKÚ, které zkoumá kriminální přečiny, se měli ministerští kontroloři zaměřit na efektivitu nakládání se státními prostředky. Úředníci tak kontrolovali, zda jsou náklady na zaměstnance přiměřené a jestli například státní firma nevynakládá příliš peněz na služební cesty zaměstnanců, dodal exministr.
Po odchodu najezdil 25 tisíc kilometrů
Sám Žák podle MF Dnes přitom po odchodu z funkce najezdil se služebním vozem 25 tisíc kilometrů, což bylo nejvíc z ministrů bývalého Rusnokova kabinetu.
Právě tento typ prohřešků ministerská kontrola nejčastěji odhalila. V jednom případě chyběl podpis pracovníka oprávněného k povolení cesty, v jednom případě byla ve vyúčtování pracovní cesty chybně zaokrouhlena částka a vedoucím pracovníkům byly bez ohledu na délku či vzdálenost služebního letu automaticky poskytovány letenky v business třídě, uvedl Novák.
ŘLP loni zvýšilo zisk na zhruba půl miliardy korun z 336 milionů korun rok před tím. „Je dobře, že je firma zisková. Je ale třeba dbát o to, aby její náklady byly přiměřené," uvedl Žák. Letečtí dispečeři podle něj nejsou současnými pravidly EU motivování náklady snižovat, protože pokud by byli příliš výděleční, museli by adekvátně tomu snižovat letecké poplatky za navigaci letadel, které tvoří většinu jejich zisků, dodal bývalý šéf dopravního resortu.