Čeští řidiči preferují z alternativních paliv pohon na LPG. Dokazují to i data. V loňském roce byl registrován rekordní počet nových osobních vozů s tímto pohonem – konkrétně to bylo 3966 aut. Zájem přetrvává i nadále. V první polovině letoška už se počet nově registrovaných aut s pohonem na LPG vyšplhal na 1853. „To je sice mírně nižší číslo než ve stejném období loňského roku, kdy to bylo 1985 vozidel, stále však téměř dvojnásobné množství ve srovnání s prvním pololetím roku 2021,“ upřesnil tajemník Svazu dovozců automobilů Josef Pokorný.
Osobní auta poháněné autoplynem tvořily za první pololetí letošního roku 1,6 procenta všech nových registrací. To je o procento méně než u aut na bateriový pohon. Těch bylo v Česku zaregistrováno bezmála tři tisíce. Mezi nejčastěji registrovanými auty s alternativním pohonem jsou ještě ta s kombinovaným pohonem na benzin a elektro – konkrétně šlo 2507 vozů.

Celkově auta na LPG tvoří v Česku v kategorii alternativního pohonu nejpočetnější skupinu. Důvod je prostý – majitelé vozů s motorem na benzín si je často nechávají přestavět na systém s autoplynem. Na základě dat Ministerstva dopravy, které eviduje celkový počet montáží i demontáží LPG a CNG systémů, odborníci odhadují, že od ledna do konce června bylo na LPG přestavěno zhruba 2200 automobilů.
Detailnějšími statistikami resort nedisponuje. „Při započtení uskutečněných přestaveb si tak LPG nadále drží první příčku. Ze souboje alternativních pohonů u osobních vozu už ale vypadl CNG. Jeho prodeje v posledních letech trvale klesají,“ vysvětlil výkonný předseda České asociace LPG Ivan Indráček.
Mezi nejčastěji registrovanými auty s alternativním pohonem jsou ještě ta s kombinovaným pohonem na benzin a elektro.
Jedním z důvodů přestaveb jsou ceny pohonných hmot. Litr nejprodávanějšího benzinu Natural 95 se podle dat společnosti CCS v pondělí prodával průměrně za 39,66 korun. Litr nafty za 37,92 korun. Oproti tomu průměrná cena za litr LPG činí zhruba 15 korun.
Tím dalším je drahota nových vozů. Ty sice disponují úspornými motory, ovšem pořízení vyjde na statisíce korun. Zatímco „úprava“ na spalování autoplynu se začíná na částce 20 tisíc korun. „Konečnou cenu se zákazník dozví vždy po prohlídce vozu. Rozhodující je totiž i to, kolik má motor válců, o jakou se jedná značku a typ auta,“ vysvětlil už dříve jednatel společnosti Autogas-centrum Jaroslav Liška.
Soumrak CNG?
Stlačený zemní plyn, který měl být náhradou za LPG, je v Česku na ústupu. Největší boom nastal v roce 2017, kdy bylo zaregistrováno vůbec nejvíce osobních aut - 2 890 kusů. Od té doby obliba tohoto paliva klesá. V roce 2022 přibylo do registru „jen“ 808 aut. To je necelá třetina oproti zmiňovanému roku 2017.

Pokles se očekává i v letošním roce, což potvrzují také data za první pololetí. Do registru aut přibylo 288 aut s motorem na CNG. „Pohon na stlačený zemní plyn byl ve své době zajímavý jak z pohledu ekologie, tak z pohledu provozních nákladů. V posledních letech má v oblasti alternativních paliv poměrně velkou konkurenci v podobě elektrifikovaných vozidel, ať už bez nebo s externím dobíjením, což je vidět na zvyšujícím se počtu registrací,“ řekl ředitel Centra dopravního výzkumu Jindřich Frič.
Nezájem Čechů o vozy s palivem CNG může být dán i relativně řídkou sítí plnících stanic. Jen pro srovnaní – v České republice je zhruba tři tisíce veřejných čerpacích stanic s klasickými fosilními palivy. LPG lze natankovat u necelé tisícovky z nich. Plnících stanic s CNG jsou zatím cirka dvě stovky.
Registrace nových vozů v Česku:
Rok | CNG* | LPG | elektro* |
2017 | 2890 | 1200 | 307 |
2018 | 1936 | 816 | 618 |
2019 | 1791 | 406 | 636 |
2020 | 1293 | 1280 | 2866 |
2021 | 851 | 2259 | 2646 |
2022 | 808 | 3966 | 3892 |
2023 | 288 | 1853 | 2992 |
*Pozn.: kategorie CNG zahrnuje i vozy s pohonem benzín+CNG a nafta+CNG. Kategorie elektro zahrnuje auta na čistě bateriový pohon
Zdroj: Svaz dovozců automobilů