Zatímco majitelé elektromobilů mohou beztrestně zaparkovat v libovolném parkovacím domě, tak lidem, kteří vlastní vůz na „plyn“ je toto kryté stání prakticky zapovězeno. Respektive je zákonem znesnadněno tak, že je pro majitele parkovacích domů levnější nechat vyrobit zákazovou ceduli, než splnit zákonem dané podmínky.
To potvrzuje i Rudolf Kramář z Generálního ředitelství Hasičského záchranného sboru ČR (GŘHZS): „Stání aut na LPG či CNG je předpisy umožněno instalaci účinného odvětrávání a čidel úniku plynu. Toto je však mnohdy finančně náročné.“

V České republice je v současné době zhruba 170 tisíc aut na LPG, 28 tisíc na CNG a jen asi 4 tisíce elektrických automobilů. Podle Českého plynárenského svazu (ČPS) je tak česká legislativa k „plynařům“ diskriminační.
Snaha o sjednocení norem
„Státní správě a jejím institucím jsme v minulosti poskytli mnoho studií a dokumentů, ze kterých jednoznačně vyplynulo, že parkování aut s pohonem na „plyn“ nevytváří vyšší riziko zahoření a následný domino efekt než parkování vozidel na benzínový a naftový pohon,“ nechala se slyšet mluvčí ČPS Zuzana Pěkná.
Podle ní nebyl v poslední době znám jediný případ zahoření/požáru auta na plyn zapříčiněný selháním systému tlakové nádoby s CNG. V případě elektromobilů pak hasiči za posledních pět let evidují pět požárů, kdy došlo k zahoření trakční baterie. K zahoření může dojít nejenom při jízdě, ale i při nabíjení.
I proto chce GRHZS upravit pravidla, která by sjednocovala normy u automobil s alternativním pohonem.

„Je nutné stanovit jasná pravidla, především pro dobíjecí infrastrukturu. Například, aby tato auta nestála v posledním patře či přízemí parkovacího domu, kdy by s nimi byla v případě požáru mnohem složitější manipulace. V rímci Pracovní skupiny, kde jsou kromě nás zapojena i ministerstva, chceme, aby stání a nabíjecí stanice byly umístěny u výjezdu z hromadných garáží. To umožní, v případně hořícího elektromobilu, snadnější manipulaci z prostorů garáží,“ uvedl Rudolf Kramář.
Samotný zásah u elektroautomobilu se řeší tak, že se hasení provádí vodou. Jakmile je viditelný požár uhasený, přemístí se vozidlo do volného prostoru a v případě opětovného zahoření baterií se vozidlo ponoří do kontejneru s vodou.
Stát zaspal
Podle Ústředního automotoklubu ČR stát v otázce elektromobilů zaspal dobu. „Vypadá to, jako by Česká republika elektroautomobily ani neznala. V legislativě tak chybí prakticky vše. Počínaje pojištěním, normami na parkováním a dobíjením a konče hasením,“ míní mluvčí ÚAMK Igor Sirota.

Dle jeho mínění je tak nyní vmenším rizikem nechat v parkovacím domě stát automobil s LPG či CNG než auto s elektrickým pohonem. Co se pak týče legislativy, tak tam by ÚAMK doporučil vzít si normy z Nizozemska či Norska, kde procento nově prodaných elektrických automobilů převyšuje prodej ostatních vozidel.