Deník

Volby do sněmovny začínají za

Nahrávám odpočet ...
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Střední Evropa se mění v nový Detroit

Praha - „Nový Detroit“ pro výrobu automobilů leží ve střední a východní Evropě. Její podíl na evropské produkci osobních vozů činí nyní téměř 16 procent, což je dvojnásobek proti roku 2002, a rychle se dál zvyšuje.

28.12.2007
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: DENÍK/Miloslav Dostálek

V roce 2006 se na světě vyrobilo celkem 69 milionů motorových vozidel a dominantní podíl na tom měly stále tři tradiční automobilové regiony – Severní Amerika, Japonsko a západní Evropa.

Mění se podmínky výroby automobilů

Řada předních automobilek však čelí problémům, počínaje poklesem poptávky na tradičnějších trzích, přes nadměrnou kapacitu, zostřující se konkurenci, rostoucí náklady na výzkum a vývoj, a konče cenami ropy. To je nutí k restrukturalizačním krokům, k nimž patří i přesun výroby.

„Země střední a východní Evropy patří v této souvislosti k hlavním cílovým zemím,“ uvedla hlavní ekonomka skupiny UniCredit Group pro oblast střední a východní Evropy Debora Revoltellová. V roce 2006 se v zemích střední a východní Evropy vyrobilo téměř 5 milionů vozidel a automobilový obor roste tempem zhruba 20 procent ročně.

Rychlý rozvoj nastartovaly značné zahraniční investice. Studie skupiny UniCredit Group zaměřená na automobilový průmysl ukazuje, že zahraniční investice již přesáhly 20 miliard eur. A investicím není ještě konec. Skupina sousedících středoevropských zemí – Česká republika, Slovensko, Polsko,
Maďarsko, jádro tzv. „nového Detroitu“, si význam jednoho z nejdůležitějších center výroby automobilů udrží nebo dokonce zvýší. Momentálně vede Česko s výrobou 850 000 vozů za rok 2006, což je 30 procent produkce regionu. Dalšími zeměmi v čele jsou Polsko (více než 600 000 vozů) a Turecko
se zhruba 550 000 vozy.

Budoucnost je na Slovensku

V budoucnu se ale místním „tygrem“ stane Slovensko, které nedávno obdrželo obrovské zahraniční investice (PSA, Kia), doplňující velmi důležité místní aktivity firmy Volkswagen. „Přitažlivost regionu je výsledkem jeho velkého tržního potenciálu,“ podotkla Revoltellová. „Ten je kombinací počtu obyvatel, rychlého růstu příjmů a poměrně nízkého počtu vozů na počet obyvatel,“ dodala. Ve srovnání s Německem či Itálií, (téměř 60 vozů na 100 obyvatel) má východní Evropa co dohánět. Například méně než 20 vozů na 100 obyvatel mají v Rusku, Turecku i v Rumunsku.

28.12.2007 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Adolf Klepš
8

Hlasovat lze i pro zesnulého náčelníka krkonošské horské služby Klepše

V Polsku pobodal muž v nákupním centru osm lidí.
2 5

V polském nákupním centru pobodal muž osm lidí, jedna žena zemřela

VIDEO: Člen komise agitoval ve volební místnosti za Blok proti islamizaci

Místopředseda volební komise v Pardubicích vítal voliče v tričku s přeškrtnutou mešitou.

AKTUALIZOVÁNO

Prezident Zeman: Volby do Sněmovny nejsou zásadní ani zlomové

Letošní volby do Sněmovny nejsou zásadní ani zlomové, to je jen reklamní kampaň, řekl dnes prezident Miloš Zeman novinářům po odevzdání hlasu v základní škole v pražských Stodůlkách. Zopakoval, že sestavením vlády pověří vítěze voleb. Svůj hlas dal zřejmě Straně práv občanů (SPO), kterou před lety zakládal a která dřív nesla jeho jméno ve svém názvu. Zemana do volební místnosti doprovodila jeho manželka Ivana.

Policie v Malawi bojuje s lovci upírů. Jednoho muže upálili, druhého ukamenovali

Jihoafrickou zemí Malawi dál obchází strach z upírů. Tamní vláda už zavedla zvláštní opatření a vydala zákaz nočního vycházení. Kdo jsou však bytosti, které podle některých místních obyvatel pijí lidskou krev? V zemi na „domnělé upíry“ začal nelítostný hon za hranicí zákona.

AKTUALIZOVÁNO

Dva útoky na mešity v Afghánistánu si vyžádaly přes 70 mrtvých

Uvnitř jedné z kábulských mešit dnes explodovala nálož. Podle afghánských úřadů ji měl u sebe sebevražedný atentátník. Poté došlo k výbuchu i v mešitě v provincii Ghór. Po útocích zůstalo nejméně 72 obětí včetně dětí, píše agentura Reuters.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení