V roce 2006 se na světě vyrobilo celkem 69 milionů motorových vozidel a dominantní podíl na tom měly stále tři tradiční automobilové regiony – Severní Amerika, Japonsko a západní Evropa.

Mění se podmínky výroby automobilů

Řada předních automobilek však čelí problémům, počínaje poklesem poptávky na tradičnějších trzích, přes nadměrnou kapacitu, zostřující se konkurenci, rostoucí náklady na výzkum a vývoj, a konče cenami ropy. To je nutí k restrukturalizačním krokům, k nimž patří i přesun výroby.

„Země střední a východní Evropy patří v této souvislosti k hlavním cílovým zemím,“ uvedla hlavní ekonomka skupiny UniCredit Group pro oblast střední a východní Evropy Debora Revoltellová. V roce 2006 se v zemích střední a východní Evropy vyrobilo téměř 5 milionů vozidel a automobilový obor roste tempem zhruba 20 procent ročně.

Rychlý rozvoj nastartovaly značné zahraniční investice. Studie skupiny UniCredit Group zaměřená na automobilový průmysl ukazuje, že zahraniční investice již přesáhly 20 miliard eur. A investicím není ještě konec. Skupina sousedících středoevropských zemí – Česká republika, Slovensko, Polsko,
Maďarsko, jádro tzv. „nového Detroitu“, si význam jednoho z nejdůležitějších center výroby automobilů udrží nebo dokonce zvýší. Momentálně vede Česko s výrobou 850 000 vozů za rok 2006, což je 30 procent produkce regionu. Dalšími zeměmi v čele jsou Polsko (více než 600 000 vozů) a Turecko
se zhruba 550 000 vozy.

Budoucnost je na Slovensku

V budoucnu se ale místním „tygrem“ stane Slovensko, které nedávno obdrželo obrovské zahraniční investice (PSA, Kia), doplňující velmi důležité místní aktivity firmy Volkswagen. „Přitažlivost regionu je výsledkem jeho velkého tržního potenciálu,“ podotkla Revoltellová. „Ten je kombinací počtu obyvatel, rychlého růstu příjmů a poměrně nízkého počtu vozů na počet obyvatel,“ dodala. Ve srovnání s Německem či Itálií, (téměř 60 vozů na 100 obyvatel) má východní Evropa co dohánět. Například méně než 20 vozů na 100 obyvatel mají v Rusku, Turecku i v Rumunsku.