Zní tak pozice, se kterou čeští vyjednavači pojedou na pondělní radu ministrů o konkurenceschopnosti, uvedlo ministerstvo životního prostředí (MŽP). Podle vicepremiéra Martina Bursíka je tato pozice příznivá k cílům ministerstva.

Na základě dobrovolné dohody mají automobilky snížit emise do konce příštího roku na 140 gramů CO2 na kilometr. Česko sice v pozici vychází z toho, že automobilky nadále pracují na plnění dobrovolné dohody s EU, současně se ale zavazuje, že bude souhlasit s návrhem na snížení limitu na 120 gramů CO2 na kilometr k roku 2012, pokud automobilky dohodu nesplní. Do vlády šel Bursík s návrhem na pevný závazek, ministr průmyslu a obchodu Martin Říman (ODS) navrhoval počkat na vyhodnocení dobrovolné dohody mezi automobilkami a Evropskou komisí.

"Plní ji pouze tři z dvaceti automobilek, polovina z nich méně než z 50 procent. Neplnění dohody bylo impulsem komisi, že se rozhodla směrnici předložit. Argumentovat tedy, že počkáme, by byla nerealistická pozice," řekl Bursík.

Brusel chce, aby v roce 2012 průměrné emise z nových automobilů prodávaných v EU klesly na úroveň 120 gramů. Zlepšené technologie v automobilech budou muset snížit průměrné emise přinejmenším na 130 gramů a doplňující opatření o dalších 10 gramů. Tato doplňující opatření zahrnují jednak zlepšení účinnosti těch dílů aut, které mají největší vliv na spotřebu paliva, například pneumatiky a klimatizační systémy, a postupné snižování obsahu uhlíku v palivech, zejména intenzivnějším využíváním biopaliv. U těchto dílů budou zavedeny požadavky na účinnost.

Součástí české pozice je předpoklad, že limit 120 gramů CO2 na kilometr nebude stanoven pro všechny automobilky shodně, ale bude respektována rozdílná modelová struktura jednotlivých výrobců. Stát také čeká na výsledky dopadové studie, kterou nechal vypracovat.

Evropská komise uvádí, že snižování emisí CO2 až na úroveň 120 gramů může vést k zvýšení cen prodávaných vozů. To by podle MŽP bylo kompenzováno tím, že vozy budou úspornější a lidé tedy ušetří za jejich levnější provoz. "V této souvislosti je třeba připomenout, že mezi lety 1995 a 2004 klesly emise CO2 z automobilů o více než 12 procent, ovšem cena vozů stoupla méně než o inflaci. K dispozici jsou již dnes úsporné vozy, které se dostávají pod limit 120 gramů, skleníkové emise navíc také snižuje nahrazení ropného paliva biopalivy či zemním plynem," uvedlo MŽP.