„Ekologizujeme a modernizujeme náš vozový park,“ líčí Tereza Šnoblová, mluvčí Dopravního podniku Ostrava (DPO). Ten má v úmyslu stát se „nejčistějším“ v tuzemsku, dieselové autobusy tedy postupně nahrazuje novějšími modely s motory na plyn CNG. A ty staré jsou k mání, aktuálně celkem osmnáct, pořídit si je prý může kdokoliv.

Při požáru domu v Klopině našli hasiči krokodýla, 12. března 2021
V hořícím domku v Klopině našli živého krokodýla

Krátké, dvanáctimetrové, Irisbusy se v nabídce objevují ještě před jejich definitivním odstavením, odmontováním palubních systémů i odlepením log DPO. „Očekáváme, že i ony kupce najdou,“ říká Jiří Osmančík, vedoucí garáží na Hranečníku. Čerstvě vyřazené vozy mají najeto okolo 700 tisíc kilometrů a cena je určena posudky na 93 900 korun.

Kratší typy odprodávaných Solarisů Urbino však vyjdou na dvojnásobek. Delší, osmnáctimetrové kloubové, začínají na třísettisícových částkách. „Odprodej není nic neobvyklého,“ uvádí Osmančík s tím, že zájemci musí mimo jiné předložit řádné nabídky DPO (přes jeho podatelnu). Bere, kdo dá nejvíce… a potřebuje samozřejmě řidiče se skupinou D.

Do šrotu rozhodně nepatří

Automechanici a karosáři z Hranečníku – i přes více než milionové nájezdy třech momentálně volných Solarisů Urbino 12 z roku 2007 – tvrdí, že vozy nepatří do muzea ani šrotu. Byť v případě nezájmu by je ekologická likvidace neminula. „Dostaly, co bylo třeba, včetně originálních náhradních dílů, všechny ještě odvedou hodně práce,“ míní údržbáři.

Přepravy sportovců, školních dětí a mládeže, transporty motokár či motorek na závody, ale i přestavby na „obyťnáky“; také k tomu lidé vyřazené autobusy poptávají. Protože jsou relativně nové, nelákají sběratele. „Zájem bývá, ale netušíme, jak se letos projeví současná epidemická situace s koronavirovou nákazou,“ podotýká Osmančík.

Hluboké výmoly, zničené pneumatiky a rozbitá auta čekající na krajnici na odtah. Takový obrázek nabízí „pětatřicítka“ mezi Vysokým Mýtem a Moravskou Třebovou od konce ledna. Do věci se už kvůli laxnosti ŘSD vložila Policie ČR.
Zima dala silnicím zabrat: kde se již výmoly opravují, kde to je v plánu

DPO zveřejňuje ve druhém březnovém týdnu i další nabídku, která zřejmě osloví spíše milovníky dopravní historie. „Prodáváme totiž i patnáct tramvají a většina jsou vozy Tatra T3, světově nejpočetněji vyráběné typy,“ popisuje Šnoblová. Také ceny se pohybují jinde. U T3 z roku 1985 se zrychlovačem a 1 791 650 kilometry začínají na 23 436 korunách.