„Jsme rádi, že stále roste počet měst a obcí, kde berou v úvahu výhody CNG autobusů, tedy ekonomickou výhodnost jejich provozu a omezení zátěže životního prostředí. I přijaté usnesení vlády z roku 2005 doporučuje hejtmanům a primátorům měst přijímat opatření podporující pořizování CNG autobusů,“ říká Markéta Schauhuberová, manažerka České plynárenské unie.
Města nakupují
Zájem radnic o autobusy na CNG zvyšuje i možnost čerpat dotace jak od plynárenských společností tak z fondů EU. Dalším městem s provozem plynových autobusů se loni v listopadu staly Pardubice. Koupily sedm autobusů s CNG pohonem a v polovině letošního roku zakoupí dalších sedm. V průběhu letošního roku plánuje uvést do provozu 17 ekologických autobusů Přerov.
V Karlových Varech jezdí v městské hromadné dopravě autobusy na plyn už několik let. Kraj ale zvažuje možnost, že by ekologické autobusy jezdily i na meziměstských spojích. Celkem by jich mělo v lázeňském městě jezdit letos už 16.
Přibývá i plnících stanic, kde mohou řidiči CNG tankovat. Koncem února byla například otevřena plnicí stanice CNG Vitall v Ostravě a v Praze v Evropské ulici. Celkem je v Česku již 25 veřejných plnicích stanic CNG. V Evropě můžete natankovat CNG u 3 163 plnicích stanic a dalších 420 je ve výstavbě. Celkově je dnes na světě už 16 554 CNG stanic a dalších 2600 se plánuje. Plynárenské společnosti odhadují, že v roce 2020 by mělo být v ČR asi 400 CNG stanic a okolo 400 až 450 tisíc CNG vozidel.
Další krok je výroba
Vozidla na zemní plyn by se v Česku měla nejen prodávat, ale také vyrábět. Společnost Vítkovice Machinery Group již před časem zahájila vývoj motorů o objemu 1400 a 700 kubických centimetrů. Výsledkem by měl být na konci tohoto roku zcela funkční prototyp malolitrážních motorů. Ty by měly být výkonnější než benzinové či naftové a využívat možností zemního plynu, který maximalizuje výkonnost motoru nad standard běžných paliv. Výhodou CNG je také výrazně nižší cena v porovnání s benzinem či naftou a také čistší výfukové plyny.