"Globální nedostatek polovodičů výrazně překoná i negativní dopady pandemických odstávek v roce 2020. Jestliže jsme ještě letos v červnu očekávali, že se závěrem roku přijde narovnání trhu a výrobci doženou zameškanou produkci, vývoj v létě a v průběhu podzimu posouvá výkonnost odvětví bohužel na opačnou stranu. Oproti původním odhadům se kvůli nedostatku čipů nevyrobí v ČR více než 250 tisíc vozidel. To odpovídá ztrátám na tržbách ve výši zhruba 120 miliard Kč na straně automobilek a dalších zhruba 80 miliard Kč u dodavatelů,“ uvedl výkonný ředitel sdružení Zdeněk Petzl.

Zaměstnanec automobilky Mercedes-Benz pracuje s ochrannou rouškou na montážní lince
Problémy s čipy pokračují. Automobilky by mohly krizi čelit až do roku 2023

Automobilky proto chtějí v rámci pondělního zasedání tripartity dojednat s vládou dočasnou podporu zaměstnanosti z programu Antivirus, který by na základě objektivně stanovených kritérií podpořil nejvíce zasažené podniky dodavatelského řetězce, pomohl jim udržet finanční toky pro následný restart a zároveň podpoří schopnost firem udržet investice do modernizace.

Nošovický závod krizi odolává 

Současné krizi zatím odolává nošovický závod automobilky Hyundai. Ve třech čtvrtletích Hyundai vyrobila 207 300 vozidel, tedy meziročně o 26,8 procenta více. V samotném září pak výroba meziročně poklesla o 5,7 procenta. Škoda Auto vyrobila v tuzemských závodech 514 309 vozidel, což je pokles o 3,7 procenta. Produkce Toyoty v Kolíně klesla o 0,5 procenta na 110 044 automobilů.

Zatímco majitelé elektromobilů mohou beztrestně zaparkovat v libovolném parkovacím domě, tak lidem, kteří vlastní vůz na „plyn“ je toto kryté stání prakticky zapovězeno.
Elektrická auta do garáží mohou. „Plynařům“ jsou ale parkovací domy zapovězené

Výroba autobusů klesla o 1,2 procenta na 3475 vozidel. Z toho Iveco snížilo produkci o 1,1 procenta na 3157 autobusů a SOR Libchavy vyrobil 302 vozidel, což je o jedno procento méně. Společnost Tatra Trucks, která je jediným výrobcem nákladních vozidel, vyrobila od ledna do září tohoto roku 875 vozidel, tedy o 36 méně než ve stejném období loňského rok.

Jawa Moto vyrobila 811 motocyklů, tedy o 432 strojů více než v minulém roce. Prodej v Česku přitom stoupl o 128 procent na 658 motocyklů.