V kontextu uplynulých 11 měsíců si sice trh jako takový ve srovnání se stejným obdobím v roce 2017 o 0,8 procent polepšil, po rekordním srpnu, jehož růst činil 31,1 procent, se ale začal zadrhávat.

V září se nejprve zájem evropských spotřebitelů propadl o alarmujících 23,5 procent, přičemž tento trend, byť již o poznání pozvolnější, pokračoval i během října a listopadu.

Zatímco v říjnu se ve srovnání s předešlým měsícem prodalo o 7,3 procent nových automobilů méně, v listopadu se tento propad zastavil na hranici osmi procent. V absolutních číslech to pak znamenalo prodej „pouhých“ 1,1 milionů nových automobilů. V listopadu roku 2017 bylo přitom toto číslo o téměř 100 tisíc prodaných vozů vyšší.

Demonstrující horníci - ilustrační foto
V Chomutově demonstrují horníci. Žádají vyšší mzdy

V rámci jednotlivých zemí klesla poptávka mezi listopadem 2017 a 2018 nejvíce ve Švédsku, Lucembursku či Rakousku. Nedařilo se však ani německým či francouzským prodejcům, kteří zaznamenali pokles o 9,9, respektive 4,7 procent.

V porovnání uplynulých 11 měsíců jako celku ve srovnání se stejným období roku 2017 je to ale právě Francie, která společně s Polskem, Rumunskem, Maďarskem či Řeckem táhne evropský trh vzhůru. Kdo naopak významně ztrácí, jsou prodejci ve Velké Británii. Ti během inkriminovaného období museli skousnout propad o 6,9 procent.

Za pokles můžou nové emisní testy

ACEA ve své zprávě dále uvádí, že nejpravděpodobnější příčinou poklesu zájmu evropských zákazníků o nové vozy je zřejmě zavedení pozměněné metodiky měření emisí a spotřeby paliva WLPT, které začalo v EU platit v září letošního roku a jehož účelem je co nejvíce sjednotit skutečné hodnoty vyprodukovaných emisí s těmi, které udávají samotní výrobci automobilů.

ČNB
Tuzemské banky by hluboké recesi odolaly. ČNB i tak zpřísňuje některá opatření

Přední příčku drží VW, dařilo se i Škodě auto

A pokud jde o srovnání mezi jednotlivými automobilkami, jasným lídrem v celkovém počtu prodaných aut zůstává koncern Volkswagen, pod nějž spadá i česká Škoda auto.

I když v listopadu letošního roku prodal německý koncern o zhruba 30 tisíc vozů méně než během téhož měsíce roku 2017, může se nadále těšit z vedoucí příčky s náskokem více než 80 tisíc prodaných automobilů na svého nejbližšího konkurenta, jímž je skupina PSA, do které patří Peugeot, Opel či Citroen.

Škoda auto prodala během minulého měsíce celkem 59 193 vozů, což je o 1,1 procent víc než v listopadu 2017. V kontextu uplynulých 11 měsíců pak tento nárůst činil dokonce 4,5 procent.

Členové představenstva společnosti Škoda Auto na světové premiéře nového modelu Scala v hale "Terminal" v Tel Avivu.
Škoda odhalila nový model. Scala nahradí končící rapid