Stále více dopravců tak reaguje na rostoucí ceny nafty a benzinu i přísnější normy pro exhalace z výfukových plynů. Z tohoto počtu tvoří 213 autobusů v městské hromadné dopravě i linkových spojů, okolo 750 osobních a dodávkových automobilů. Zbývající vozy tvoří nákladní automobily, vysokozdvižné vozíky a rolby.

Uvažujete kvůli drahé naftě o vozu s alternativním pohonem? Hlasujte v anketě.

Někteří výrobci zaznamenávají s automobily na zemní plyn ještě výrazně vyšší úspěchy než odpovídá celkovým číslům. „V rámci realizovaných prodejů se procento CNG vozidel značky Fiat meziročně zvýšilo o 160 procent,“ uvedl Jaromír Heřmanský z Fiat ČR. K tomu přispělo také otevření první autopůjčovny vozidel s pohonem na CNG ve spolupráci s Pražskou plynárenskou.

K dalšímu růstu zájmu o auta na plyn by mělo vést jejich daňové zvýhodnění. Automobily na CNG byly zařazeny do skupiny ekologických vozů, které od příštího roku nebudou muset platit silniční daň. „Je to silný ekonomický impuls k postupné obměně vozového parku za novější automobily s nižšími emisemi a s alternativním pohonem. Pomůže to také snižovat velice nebezpečné prachové emise v českém ovzduší i emise skleníkového CO2,“ řekl ministr životního prostředí Martin Bursík.

Vozidla na CNG produkují výrazně méně škodlivin než vozidla s klasickým pohonem. Produkce nebezpečných pevných částic – popílku, a oxidů síry je prakticky nulová. Oproti benzinu je také mnohem bezpečnější. Navíc je cena zemního plynu v porovnání s benzinem či naftou jen asi poloviční.

Ve světě jezdí na zemní plyn více než 7,5 miliónů vozidel v 60 zemích. Nejvíce CNG vozidel je v Argentině, zhruba jeden milion a 650 tisíc, tedy asi 22 procent všech tamních vozů. V Brazílii jezdí na zemní plyn 1, 358 milionu aut, v Itálii 412 tisíc, na Ukrajině 100 tisíc, v Německu 55 tisíc.

Česko sice tento vývoj poněkud zaspalo, o to ambicióznější však má cíle. „Provoz na zemní plyn je nejen ekologicky příznivý, ale také ekonomicky velmi výhodný. V příštím roce chceme vybudovat výzkumné a vývojové centrum přestaveb vozidel na zemní plyn a do budoucna máme v plánu z Ostravy udělat město s největší hustotou vozidel na zemní plyn ve střední Evropě,“ říká generální ředitel Vítkovice Cylinders Jaromír Šiler.

V současné době je v Česku k dispozici osmnáct „čerpacích“ stanic na CNG, v příštích měsících budou dokončeny další dvě na dálnici D1. Do pěti let jich má být podle plynárenských společností přes čtyřicet. Cílem k roku 2020 je nahradit zemním plynem celkem 10 procent klasických paliv používaných v dopravě, což znamená 350 až 450 tisíc CNG vozidel, kterým by mělo být k dispozici 300 až 400 plnicích stanic.