Již delší dobu kolovaly mezi velkou částí obyvatel Nového Jičína obavy z hromadného propouštění ve společnosti Visteon-Autopal. To se nyní také potvrdilo, neboť finanční krize v České republicesilně zasáhla automobilový průmysl a ani novojičínská pobočka mezinárodní společnosti není výjimkou. Firma, jež vyrábí světelnou a klimatizační techniku pro automobilky po celém světě, bude muset zrušit pět set padesát pracovních míst.

V lednu a únoru opustí Visteon-Autopal dvě stě padesát, respektive tři sta, zaměstnanců. Ti, kteří ukončí pracovní poměr dohodou, se dočkají mnohem vyššího odstupného, než ti zaměstnanci, jež dostanou výpověď. „Při skončení pracovního poměru dohodou nejpozději dnem 30. listopadu 2008 a 31. prosince 2008 vzniká nárok na šestinásobek průměrného výdělku,“ informoval Antonín Majer, předseda odborů novojičínské pobočky firmy Visteon. Ten také dodal, že kdo opustí firmu stejným způsobem, avšak k 31. lednu 2009, dostane odstupné ve výši pětinásobku průměrné mzdy, zaměstnanci s výpovědí v ruce se dočkají jen trojnásobku. Uvolněným pracovníkům firma umožní ucházet se o volná pracovní místa, budou-li znovu obsazována.

Dá se očekávat, že vliv celosvětové krize pocítí v novojičínském podniku i ti, kteří zůstanou ve společnosti i po 28. únoru. „Dále firma vyhlásila nouzová opatření, politiku nulového utrácení, s cílem šetřit se má na všem. Také došlo k omezení čtyřsměnného provozu a práce o sobotách a nedělích.“ sdělil Antonín Majer. Odbory v novojičínské pobočce firmy Visteon by také rády prosadily mnohá opatření, která by propuštěným ve svízelné situaci pomohly. Nyní podaly návrh zaměstnavateli, aby je projednal. Jde například o náhradu mzdy ve výši osmdesáti procent průměrné mzdy, či navýšení odstupného podle odsloužených let. Například ti, kteří zde pracovali více než dvacet let, by se podle návrhu odborové organizace měli dočkat odstupného ve výši dvanácti průměrných platů.

Situace v novojičínském Autopalu není optimální. „Atmosféra ve firmě je napjatá, zaměstnanci se obávají, co bude dál, a samozřejmě si přejí, aby krize byla překonána,“ přiznal šéf odborů Majer a dodal, že v pobočných závodech v Rychvaldě a Hluku zatím nedojde k téměř žádným organizačním změnám.