„Není tak pravda, že Avia přestala vyrábět, jak se nedávno objevilo v médiích,“ uvedl. Avia bude podle něho současný typ nákladních vozů Initia vyrábět do konce léta, tedy do doby, než začne platit nová evropská emisní norma.

Ta přinese nutné technické změny vozidel a vysoké náklady spojené s homologací. „Všechny tyto náležitosti významně prodražují vývoj, a především výrobu užitkových vozidel. Proto vlastníci Avia Motors přijali strategické rozhodnutí upustit od další výroby vozů s klasickými dieselovými motory, které se v tomto světle jeví jako nerentabilní, a hledat nové možnosti výrobního programu firmy,“ vysvětlil Čírtek.

I pak si zájemce bude moci objednat Avii s naftovým motorem. Půjde ale pouze o speciály na zakázku v provedení s pohonem všech kol.

V současné době je podle Čírtka o Avie stále zájem. Vloni se jich vyrobilo přes sedmdesát, letos se k zákazníkům dostanou další desítky, z nichž řada je již rozpracovaná. Zájem je hlavně o variantu s pohonem 4x4.

Budoucností je elektromobilita

Jedním ze směrů, kterým se v úvahách o budoucnosti Avia ubírá, je elektromobilita. „V současnosti probíhají intenzivní jednání s několika potenciálními partnery z Evropy i Asie o společné výrobě elektromobilů lehké a střední kategorie,“ potvrdil Čírtek.

Avia by byla výrobcem šasi a kabiny vozidla, potřebnou elektrickou výbavu by pak dodával druhý partner. Avia již podobnou zkušenost udělala v minulosti, kdy elektrické Avie prodávala britská firma Smith Electric s označením Newton. Ta již ale nyní neexistuje.

I kdyby se tato jednání během příštích několika měsíců nepodařila dotáhnout do úspěšného konce, zaměstnanci, kteří se nyní v Přelouči podílejí na výrobě vozů Avia, o práci nepřijdou.

„Například budou zajišťovat výrobu a distribuci náhradních dílů pro vozy Avia modelových řad D a Initia, které jsou v provozu, a uvažuje se i o dalších možnostech využití výrobních kapacit firmy. Konkrétně by se Avia mohla stát subdodavatelem některých komponentů pro automobilový průmysl,“ uzavírá Čírtek.