Touto cestou budou podle zprávy využívány nejen základní bankovní produkty, ale i strategické firemní bankovnictví a poradenství. Fyzické pobočky ale zcela nevymizí, jen se dramaticky zredukuje jejich počet, funkce, velikost a vzhled. Podle agentury Reuters jen v minulém roce zavřely banky v Evropě přes 3500 svých poboček.

"Na mnoha světových trzích vidíme, že banky s nejrychlejším vývojem v digitální oblasti také rychleji získávají klienty," uvedl Mike Baxter z Bain & Company.

Okolo 45 procent IT výdajů bank putuje do zajištění základních funkcionalit banky, tedy do věcí, které zákazníci nevidí. Přitom asi jen pět až deset procent jde do nových technologií, které banku proměňují v očích veřejnosti. Banky s rozvinutými digitálními procesy mají tento rozdíl výrazně menší.

Češi jsou novým technologiím nakloněni. "Češi se rádi učí novým věcem, což platí nejen pro technicky zdatné uživatele, ale i pro začátečníky. Platby se rychle přesouvají do on-line sektoru. On-line a mobilní bankovnictví v posledních letech zažívá obrovský boom. Uživatelé si začínají zvykat na komfort těchto řešení, která jsou výrazně rychlejší než při zařizování skrze kamenné pobočky bankovních ústavů," upozornil šéfredaktor serveru SmartMania.cz Jiří Hrma.

Už současný vývoj směřuje k dominanci bezkontaktních plateb a mobilního bankovnictví, zároveň se podle expertů snižuje objem plateb v hotovosti.