Klient Hypoteční banky Michal Novák žádal vrácení částky 4200 Kč, kterou bance zaplatil na poplatku za správu úvěru v měsíční výši 150 Kč. Soudce Martin Šalamoun sdělil, že klientovi banky vyhověl a vedle zaplacených úvěrových poplatků mu přiznal i náklady soudního řízení, které banka musí uhradit. „Klient banky nesmí být významně znevýhodněn oproti poskytovateli úvěru, přičemž tímto znevýhodněním je takové ujednání ve smlouvě, které je neurčité, není individuálně sjednáno a způsobuje významnou nerovnováhu práv a povinností obou stran," odůvodnil Šalamoun verdikt.

Neurčitost soudce definoval tak, že není jasné, jaká služba je zpoplatněna. Ustanovení není sjednáno individuálně, pokud je smlouva formulářového typu a klient nemá možnost ji jakkoliv měnit. „V daném případě byly tyto podmínky splněny, banka se tak na úkor klienta bezdůvodně obohatila tím, že poplatky po určitou dobu z jeho účtu inkasovala," doplnil soudce.

„Jsme překvapeni, že soud se přiklonil k tomuto rozhodnutí, a to zejména z toho důvodu, že v bankovním sektoru panuje silné konkurenční a transparentní prostředí. Klienti si bankovní ústav volí dobrovolně a do smluvního vztahu vstupují na základě jasně prezentovaných smluvních podmínek. Jsme připraveni využít všech prostředků nabízených právním řádem ke zvrácení tohoto rozhodnutí, neboť účtování bankovních poplatků považujeme za oprávněné," řekla mluvčí Hypoteční banky Kateřina Krásová.

„Soudce Martin Šalamoun rozhodl ve prospěch klienta banky a potvrdil tím, že účtování poplatků za vedení úvěrových účtů je nezákonné, stejně tak, jako již dříve rozhodly i zahraniční soudy. Soudní rozhodnutí je tak jasným důkazem pro klienty služeb Poplatkyzpet.cz, Jdeto.de a Bankovnipoplat­ky.com, že se dočkají vrácení svých peněz," uvedli zástupci serverů.

Průlomové rozhodnutí

„Jde o historické a přelomové rozhodnutí českého soudnictví," uvedl Petr Toman, který službě Poplatkyzpet.cz poskytuje právní poradenství. „Dnešní výsledek soudu je velmi významný, jelikož může celou kauzu posunout jiným směrem. Banky mají konečně před sebou jasné precedentní rozhodnutí a měly by si uvědomit, že v případě, kdy budou na naše výzvy o vrácení bankovních poplatků stále reagovat zamítavě a usilovat o soudní řízení, bude je to stát nemalé peníze na soudních výdajích," doplnil majitel serveru Bankovnipoplat­ky.com Patrik Nacher.

„Pokud ani teď banky nezmění názor, je to výsměch českým spotřebitelům i justici a spravedlnosti. Pak nás čeká největší smršť žalob v historii justice, ve které bankám ukážeme, že nerespektování práv českých spotřebitelů a spravedlnosti se nevyplácí," tvrdí provozovatel serveru Jdeto.de Petr Němec.

Poplatky chce zpět přes 120 tisíc lidí

Služba Poplatkyzpet.cz, která pro klienty bank získává zpět údajně neoprávněně inkasované úvěrové poplatky a zároveň usiluje o jejich zrušení do budoucna, prodloužila kvůli velkému zájmu termín pro zasílání plných mocí do 20. dubna. Koncem Společnosti BSP Lawyer Partners bylo dosud doručeno 128.000 plných m­ocí.

Projekt rozeslal bankám jménem všech klientů, kteří BSP Lawyer Partners zplnomocnili k zastupování, výzvy k jednání. Banky na ně prý reagují zamítavě, takže iniciativy vyzvou klienty k tomu, aby souhlasili s řešením soudní cestou.

Tuzemské banky čelí prvním individuálním žalobám kvůli poplatkům za vedení úvěrových účtů od února. Ke zrušení poplatku za vedení a správu úvěru vyzval časopis dTest Komerční banku a Českou spořitelnu. Podal i žalobu, protože poplatek za správu úvěrového účtu považuje za nezákonný.