Policejní vyšetřování, soudní tahanice, zdlouhavé insolvenční řízení, ostrý podnikatelský boj. Už čtyři roky se řeší bankrot jednoho z největších podniků v okrese Louny – lounské vagonky Heavy Machinery Services (HMS). Insolvenční řízení začalo na podzim roku 2013, množstvím věřitelů a výší celkových pohledávek jde o jeden z největších bankrotových procesů v České republice.

Situace okolo něj je nepřehledná, plná nestandardních kroků. V poslední době se vyostřil boj o to, kdo bude tento podnik v budoucnu vlastnit.

Další osud vagonky řeší Krajský soud v Českých Budějovicích. Jednou z možností ukončení vleklého úpadku je konkurz a následný prodej majetku HMS. Tedy i rozlehlého areálu poblíž železničního nádraží v Lounech.

Přímo v Lounech výroba a opravy nákladních vagónů běží dál, část areálu má v pronájmu společnost Legios Loco. Ta už deklarovala svůj zájem továrnu v případném konkurzu koupit. Za firmou zřejmě stojí uprchlý podnikatel František Savov, který přes nepřehlednou majetkovou strukturu ovládal také HMS.

Konkurenti v boji o ovládnutí vagónky mu vyčítají, že vedle zbankrotovaného „starého Legiosu“, tedy společnosti HMS, postavil nový Legios. A na ten převedl většinu zaměstnanců, zakázky a výrobu.

Zajímá se i vlastník Tatry

Zájem o stále lukrativní podnik projevily i další firmy. Například holding Czechoslovak Group podnikatele Jaroslava Strnada. „Situace tohoto tradičního českého podniku nás zajímá. Pokud budou naplněny právní podmínky, jsme připraveni firmě dát nového transparentního vlastníka a dále ji rozvíjet,” řekl Andrej Čírtek, mluvčí společnosti Czechoslovak Group. Ta podobně v dražbě získala zkrachovalou kopřivnickou automobilku Tatra.

Lounská vagónka se od roku 2010 několikrát přejmenovala – z Lostru na Legios, pak na Industry Plant LG a nakonec na Heavy Machinery Services. V tomto období také začaly finanční problémy firmy, které nakonec vyvrcholily úpadkem společnosti. Do insolvenčního řízení se přihlásily tři stovky věřitelů s pohledávkami ve výši přes tři miliardy korun.

V lednu roku 2013 vznikla společnost Legios Loco. Ta v areálech v Lounech, Nymburce a Horním Slavkově výrobu převzala ještě před vyhlášením insolvence nad HMS. „Letos Legios Loco vyrobí 850 a opraví 1250 nákladních železničních vagónů. Na příští rok má zajištěné kontrakty na 400 vozů v celkovém objemu 850 milionů korun,“ stojí v prohlášení společnosti.

Nestandardně vedený bankrot HMS se neúměrně prodlužuje. Loni Vrchní soud v Praze rozhodl, že soudy nižší instance řešily insolvenci chybně a že případ hned na počátku převzal u Krajského soudu v Českých Budějovicích nesprávný soudce. A že rozhodnutí řešit oddlužení velké firmy reorganizací, tedy v režii samotného dlužníka, bylo protiprávní. Od loňska se krach řeší pod vedením nového soudce. Ten může buď opět nařídit reorganizaci, nebo firmu poslat do konkurzu a následného prodeje.

Před soudem kvůli povinným odvodům

Dění v lounské vagónce řeší také jiné soudy. Podle obžaloby dva bývalí šéfové firmy HMS od prosince 2012 do října 2013 nedováděli daň z příjmu a sociální a zdravotní pojištění. Částky přitom firma zaměstnancům z výplat strhávala. Škoda dosáhla 40 milionů korun. Jednoho z nich Okresní soud v Lounech letos zprostil obžaloby, neboť poškozeným institucím zaplatil 22 milionů korun. U druhého manažera dosud nerozhodl.
Společnost HMS vyšetřovala také protikorupční policie, obžaloba viní tři lidi z rozsáhlých daňových úniků.

Vyjádření společnosti Heavy Machinery Services:

Společnost Heavy machinery (HMS) se důrazně ohrazuje proti zavádějícím tvrzením v článku. V rozporu se zásadou, že i druhá strana má být slyšena, dostala prostor pouze protivná strana sporu o insolvenčním řízení, společnost Czechoslovak Group (CSG) zbrojaře Jaroslava Strnada. V článku o způsobu řešení úpadku firmy byly použity zjevně nepravdivé informace a nepotvrzené domněnky ohledně vlastnické struktury HMS a průběhu insolvenčního řízení. Zvýhodňování jednoho z věřitelů, totiž společnosti Gomanold ze skupiny CSG, která postupuje v úzkém propojení se slovenským podnikatelem Alexejem Beljajevem, ze strany médií je nejen neetické, ale rovněž velmi neprofesionální. Navíc společnost CSG ani není oficiálním účastníkem insolvenčního řízení. Je také zcela zjevné, že CSG postupuje v souladu se společností Gomanold, která převzala pohledávku věřitele Všeobecné úvěrové banky. Ta se po celou dobu insolvenčního řízení pokoušela o nepřátelské převzetí HMS na úkor většiny ostatních věřitelů. Krajský soud v Českých Budějovicích je o těchto skutečnostech podrobně informován a jistě je médii neovlivněn spravedlivě posoudí.

Michal Donath, mediální zástupce společnosti HMS