Druhou možností, jak souhlas udělit, je vyplnit dotazník, který vám peněžní ústav pošle do e-mailové schránky.

Mnoho lidí již svůj souhlas bankéřům dalo. Podle mluvčího České spořitelny Filipa Hrubého má již banka souhlas od 93 procent svých klientů. „Osobní údaje klienta musíme při sjednávání produktu zadat do systémů banky, jinak není možné smlouvu uzavřít,“ říká.

Chcete nabídku?

Speciální souhlas s jejich zpracováním banky ovšem potřebují jen tehdy, když je chtějí využít k jinému účelu – například v marketingu. „Poskytnutí marketingového souhlasu je dobrovolné,“ řekl Deníku Hrubý.

Klienty, kteří souhlas nedají, banky poté nemohou oslovovat se všemi typy svých marketingových nabídek. Jinak ale mohou lidé zůstat v klidu. „Klienti změnu kromě drobných úprav obchodních podmínek a smluvní dokumentace prakticky nepocítí,“ slibuje mluvčí Fio banky Zdeněk Kovář.

„Plně respektujeme požadavky a přání klientů a neobtěžujeme je nadbytečnými nabídkami,“ dodává mluvčí Air Bank Jana Karasová. Podle ní je nová  úprava logičtější a ucelenější než dosud. Banky nově tvoří funkci pověřence pro ochranu osobních údajů. K dispozici bude rovněž jejich klientům.

Například Česká spořitelna podle Hrubého v souvislosti se zaváděním GDPR do lepší ochrany dat svých klientů investovala desítky milionů korun. Téměř všichni zákazníci se zpracováním svých údajů souhlasili. „Náš pověřenec pro ochranu osobních údajů řešil pouze několik desítek případů klientů, kteří potřebovali v této oblasti detailní konzultaci,“ konstatoval Hrubý.

„Ochrana dat klientů a bezpečnost transakcí, které jsou ‚srdcem‘ bankovního zprostředkování,“ říká výkonný ředitel ČBA Pavel Štěpánek. Banky se podle něj na změnu chystaly dva roky ve spolupráci s Úřadem pro ochranu osobních údajů, ministerstvem financí i Českou národní bankou.

Co se změní při nakupování v e-shopech? Čtěte v úterý v Deníku.