Od 1. září musí ten, která do volného daňového oběhu uvádí motorovou naftu, přimíchávat dvě objemová procenta metylesteru. Od 1. ledna 2009 pak 4,5 procenta metylesteru. Do motorových benzínů se musí přimíchávat 2 objemová procenta biolihu od 1. ledna 2008, dále pak 3,5 objemového procenta biolihu od 1. ledna 2009. Takové jsou nové podmínky na trhu s pohonnými hmotami.

Důvodem přidávání biopaliv do pohonných hmot je mimo jiné snaha snížit závislost České republiky na dodávkách ropy, omezení emisí skleníkových plynů z automobilové dopravy a lepší uplatnění zemědělské produkce na trhu.

Dovozce pohonných hmot bude muset s předstihem sdělit celnímu úřadu místo a datum přijetí pohonných hmot, aby správce daně mohl odebrat vzorek ke kontrole. Budou probíhat také kontroly, aby nedocházelo ke zneužití biosložek k jiným účelům, na kterých se budou podílet inspektoři České dopravní inspekce a celníci. Kontrola nebude přímo u čerpacích stanic, ale v celních skladech.

Biolíh se vyrábí ze surovin rostlinného původu, obilí, cukrové řepy nebo brambor. Farmáři očekávali příchod biopaliv a tak podle odhadů ministerstva zemědělství oseli řepkou asi 330 tisíc hektarů, což je o 13% více než v loňském roce. Stát odmítl finančně podpořit výrobu biopaliv, která je dražší než u paliv klasických.

Cena litru benzinu by podle hrubých odhadů mohla vzrůst o korunu na litr. Příchod biopaliv se odrazí ve vyšší poptávce po obilninách a olejninách, a to zvýší jejich cenu. Následně tedy vzrostou i ceny potravin.