České banky na seniory svými běžnými účty příliš necílí. Speciální účet pro důchodce představuje spíš výjimku. A to přesto, že dnešní důchodci už mnohdy dají přednost tomu, aby jim penze chodily na účet, doručovatelka, která přináší důchod v hotovosti až do bytu, nebo cesta se složenkou na poštu pomalu vycházejí z módy. Potvrzuje to Jana Buraňová, tisková mluvčí České správy sociálního zabezpečení: „Výplaty důchodů jsou v České republice prováděny zejména dvěma základními způsoby podle požadavků klientů, a to v hotovosti prostřednictvím České pošty, nebo převodem na účty prostřednictvím České národní banky. Nárůst bezhotovostních výplat sleduje Česká správa sociálního zabezpečení již od roku 2003, v porovnání s ním se v roce 2011 celkový počet výplat na účty více než zdvojnásobil." Každým rokem tedy přibývá penzistů, kteří dávají přednost účtu v bance. Podle statistik správy sociálního zabezpečení je možné, že právě letos bude poprvé v historii počet důchodů posílaný na účet vyšší než počet důchodů vyplácených v hotovosti.

Důvod mít účet? Bezpečnost!

Penzisté dneska často sjíždějí internet o sto šest, o elektronické bankovnictví jich ale většina nemá zájem. Když účet, stačí jim platební karta. A ještě ji většinou nevyužívají k placení, ale jen k výběru hotovosti z bankomatu. Někteří důchodci využívají svůj bankovní účet také k platbě nájmu a energií prostřednictvím SIPO, někdy mají zadáno i pár dalších trvalých příkazů. Dalších odchozích plateb je většinou minimum a těch příchozích vedle samotného důchodu bohužel také. V tom ostatně řada penzistů vidí důvod, proč je pro ně běžný účet nadbytečný: celý důchod utratí při platbách spojených s chodem domácnosti. A navíc mají neustálý přehled, který se v bezhotovostním světě někdy udržuje hůř. Odborníci ale jeden pádný argument, proč by se senioři bankovnímu účtu neměli příliš bránit, mají: kvůli bezpečnosti. Nejstarší věkové skupiny se totiž často stávají obětí podomních zlodějů a podvodníků, kteří z nich někdy až příliš snadno vyloudí hotovost.

Co doporučují seniorům banky

Většina bank se výslovně na seniory nezaměřuje, oslovili jsme jednotlivé finanční instituce s prosbou, aby nám ze své nabídky samy doporučily vhodný účet pro důchodce. Museli jsme jim ovšem aspoň trochu naznačit, pro jakého důchodce, jaké bude mít požadavky a potřeby. Měli jsme při tom před očima zadání mnoha penzistů pro výrobce mobilních telefonů: je hezké, že miniaturizace zase pokročila, ale já chci mobil s velkým displejem a velkými písmeny na něm, velká tlačítka, budu telefonovat a číst esemesky, možná to budu používat místo budíku, další vymoženosti si strčte za klobouk. Víme, že jsou penzisté, kteří se těší na další model iPhone, že jsou důchodci, kteří používají telefon jako inteligentní diář, důchodci, kteří si stahují nejrůznější aplikace a důchodci co na telefonu paří hry jako o život. A s účty je to podobné: víme, že jsou penzisté, kteří spravují přes e-banking několik účtů – tak ať se prosím necítí uraženi.

My budeme hledat velká tlačítka, modelového seniora jsme definovali takto:

- Na svůj bankovní účet si nechává posílat starobní důchod 10 740 korun (průměrný důchodu v letošním prvním čtvrtletí).

- O internetové bankovnictví nemá zájem, nebude ho používat.

- Z bankomatu vybírá v průměru třikrát měsíčně.

- Má platební kartu, ale v obchodě s ní platí výjimečně.

- Vnukovi přispívá 700 korun na stavební spoření trvalým příkazem do cizí banky.

- Na platby za energie využívá SIPO.

- Transakce na svém účtu si chce kontrolovat každý měsíc za pomoci papírového výpisu.

Výše řečeným se nám také vyjasňuje, v jakých bankách se budeme ptát: hledáme banku, která má dost poboček a bankomatů. Samozřejmě se může stát, že najdete šikovnější nabídku v bance, která má bankomat přímo pod vašimi okny. Pokud je to ale jediný bankomat v republice, pro většinu penzistů, kteří se chovají jako ten náš modelový, nemá účet u téhle banky význam.

A co tedy bankovní domy doporučí ze svého menu?

Pokračování najdete ZDE

www.penize.cz