Na plákátu je slogan Jupí, Micka už má koťátka!, který doplňuje fotka kojící kočky. Spolky reagovaly stížnostmi na facebookovém profilu České pošty. Vadí jim údajná lehkovážnost reklamy. V době, kdy útulky praskají ve švech a noviny plní skandály s množírnami, je podle nich propagace dalšího množení nevhodná.

Například pisatelka Vilma Havlínová zveřejnila na facebooku pošty tento příspěvek: „Strašná reklama! Asi jste nikdy nebyli v útulku a nikdy neřešili zubožená koťata.” A doplnila neotřelým požadavkem, že by pošta měla naopak podporovat kastrační programy. Nebo aspoň přispět na život opuštěným zvířatům.

Podobně reagovali i další lidé. „Škoda, že jste si před tak velkou kampaní nezjistili nic o problematice množení. Všechny osvětové aktivity dnes podporují kastrace domácích koček. Snaží se o nich informovat i lidi ve školách a na vesnicích. Vy ale jdete zcela proti proudu,” přidala Alena Kučerová.

Ochránci zvířat šli ještě dál: vyzvali Českou poštu k tomu, aby plakát okamžitě stáhla. „Bohužel reklamní kampaň České pošty, která propaguje nekontrolované množení koček, nás velice zneklidnila. Je v přímém rozporu s tím, co v České republice léta prosazujeme,” vysvětluje svůj počin autorka dopisu Adéla Kroupová. Výzvu poště zaslala za skupinu Můj život s kočkou, která čítá více než 34 tisíc členů.

Radostná událost

Pošta si ale stojí za svým. Reklamou prý chce navodit jen pozitivní emoce. „Česká pošta nekomunikuje akt množení koček, ale radostnou událost v rodině. Skoro tři pětiny Čechů mají v rodině zvířátko, o které se společně starají. Psy i kočky většina z nás vnímá jako nejlepší přátele a členy rodiny. Obzvláště dětem se pak na prázdninách po zvířecích kamarádech stýská,” odmítá kritiku vedoucí odboru marketingové komunikace Aleše Eder.

Lidé z plakátu se podle něj na příchod koťátek těšili a určitě se o ně postarají. „Nerozumím tomu, jakým způsobem tato šťastná rodinná událost souvisí s nekontrolovaným množením koček, o kterém se zmiňujete,” uvedl v odpovědi na dopis Eder.

Nová reklamní kampaň České pošty, v rámci které se objevil kritizovaný obrázek, upozorňuje na speciální službu, díky které mohou lidé poslat svým blízkým pohlednici s vlastní fotografií. Stačí si jen stáhnout z webu pošty mobilní aplikaci. Ta potom sama fotku převede do papírové podoby a pošle ji jako běžný pohled. Pošta začala službu provozovat už v roce 2015. Teprve letošní kampaň ale vzbudila nepříznivé emoce.