V pátek začíná původně americký svátek nakupování. Přestože jde o importovaný zvyk, na českém trhu zdomácněl. Vždyť z průzkumu portálu Black-Friday.Global vyplývá, že o něm ví 93 procent Čechů. Do akce se zapojuje přibližně 60 procent obchodů a slevové akce využívají asi dvě třetiny zákazníků. Každý z nich koupí v průměru tři produkty, přičemž loni za ně utratili celkem sedm miliard korun.

Srovnávací portál Heureka uvádí, že lidé si v tento den přicházejí hlavně pro obuv a oblečení, elektroniku, spotřebiče, dětské zboží, kosmetiku nebo parfémy. V průměru za ně letos hodlají ve slevě utratit bezmála šest tisíc korun. Z loňských zkušeností vyplývá, že některé výrobky bylo výhodnější pořídit spíše až v prosinci, kdy se slevy ještě zvýšily. Nebylo to ale pravidlem. Mezi takové zboží patřily například mobilní telefony nebo televize.

Nákupní chování Čechů se změnilo. I na Vánoce podle expertů budou využívat akčních nabídek:

Vánoční nákupy
Barbie, kosmetika i chytré hodinky. Vánoční dárky mají zachránit letošní tržby

Přestože je ve výlohách obchodů možné zahlédnout cedule se slevami dosahujícími i několik desítek procent, tak horké to ve skutečnosti není. „Na českém trhu dosahují skutečné slevy během akce Black Friday pouhých 19 procent,“ spočítala Heureka.

Pozor na triky obchodníků

I kvůli tomu spotřebitelské organizace nabádají zákazníky k opatrnosti. Některé slevy totiž mohou být falešné. Na první pohled se mohou zdát výhodné, ale obchodníci občas uvedou na cenovce slevu, která neodpovídá skutečnosti. Jindy použijí trik, kdy krátkodobě zvýší cenu výrobku a pak nastaví slevu na takové procento, aby neprodělali.

Od letošního ledna ale platí novela zákona, která má takovému žonglování s cenami zamezit. „Právní úprava brání marketingovým praktikám některých prodávajících, které v minulosti mohly ve spotřebitelích vyvolat mylný dojem o slevách z cen výrobků a podmínkách, za které byly tyto slevy poskytnuty,“ uvedl ústřední ředitel České obchodní inspekce Jan Štěpánek.

Zákon tak obchodníkům nařizuje povinnost zákazníky informovat o nejnižší ceně, za kterou se výrobek prodával 30 dnů před poskytnutím slevy, nebo od okamžiku, kdy začali výrobek nabízet, pokud je v prodeji kratší dobu než 30 dnů.

Black Friday letos připadá na pátek 24. listopadu:

Black Friday letos připadá na pátek 24. listopadu
Lidé letos nepřijdou o vánoční výprodeje. Obchodníci si ale už nedělají zásoby

Ředitelka spotřebitelské organizace dTest Eduarda Hekšová ale upozornila, že zákon obchodníkům neukládá, aby z této nejnižší ceny slevu rovněž vypočítávali. Obchodníci tak mohou slevu vztáhnout k ceně doporučené výrobcem, přestože za ni zboží nikdy neprodávali.

„Vypočítávat slevu z těchto smyšlených cen by pak vedlo ke zcela absurdním závěrům. Zboží v akci by totiž mohlo být za vyšší cenu, než za kterou se prodávalo v posledních třiceti dnech,“ upozornila.

Lepší je ceny srovnávat s konkurencí

Zákazníci by proto podle ní měli být při nakupování rozvážní a porovnávat akční zboží s nabídkou u konkurence. „Nespoléhat se na tvrzení prodejce, který není nezaujatým hráčem, a především si nenechat vnutit pocit, že se musíme okamžitě rozhodnout,“ poradila Hekšová.

Pokud se zákazník setká s tím, že obchodník zákon nedodržuje, měl by se obrátit na Českou obchodní inspekci. Její šéf Štěpánek už slíbil, že organizace bude během Black Friday věnovat zvýšenou pozornost tomu, zda obchodníci budou svoje povinnosti dodržovat.

Co je Black Friday

Je to svátek, který přichází den po Dni díkůvzdání. Tato marketingová akce se do světa rozšířila z USA, kde je tímto dnem oficiálně zahájena předvánoční nákupní sezona. Black Friday vznikl jako reakce na neochotu zákazníků utrácet za vánoční dárky po zkušenostech s pádem newyorské burzy v roce 1929.