Podle analýzy společnosti Shoptet, která spravuje téměř polovinu všech českých e-shopů, se do pátečních nákupů zapojí přibližně 450 tisíc Čechů, kteří utratí nejčastěji okolo 900 korun.

"Čekáme, že letos utratí Češi na Black Friday o 25 procent víc než minulý rok. Svou roli v tom hraje přibližně 18 procentní růst trhu jako takového, vyšší kupní síla obyvatel i zvyšující se počet zapojených e-shopů," uvedl výkonný ředitel Shoptetu Miroslav Uďan.

V Česku je kolem 43 tisíc internetových obchodů. U těch, které se do Black Friday zapojily, vzroste podle odhadu vývojáře e-shopů Shopsys v tento den návštěvnost na pěti až sedmi násobek proti dlouhodobému průměru. Některé e-shopy realizují akci Black Friday skutečně jen v pátek. Hodnoty návštěvnosti pak můžou v tento den dosahovat v průměru až desetinásobku v porovnání s celoročním průměrem. Průměrný počet požadavků běžně bývá kolem 100 za vteřinu.

Lidé čekají na slevy

Podle výzkumu vyhledávače módy Glami 66 procent respondentů potvrdilo, že velký nákup oděvů, obuvi a módních doplňků nechávají schválně na tuto slevovou akci. Vždy a pravidelně využívá tento den pět procent respondentů. Často své oblečení kupuje v rámci akce 12 procent a občas se zapojí 23 procent oslovených. Třetina českých uživatelů internetu nenakupuje během Black Friday vůbec.

Kurýrní služba GLS registruje již od října mezitýdenní nárůst přepravních objemů až o 20 procent. "Nejinak to bude i na Black Friday, který vždy představuje startovní výstřel do závěru sezony, kdy objemy balíků oproti normálnímu stavu stoupají na více než dvojnásobek. Kulminaci zhruba na úrovni 2,5násobku očekáváme po 10. prosinci, kdy lidem dorazí výplaty a objem balíků bude vrcholit, uvedl ředitel firmy Pavel Včela.

Tradice pochází z USA

Tradice výprodejové akce Black Friday pochází z USA. Podle analýzy nákupního rádce Heureka.cz však vždy neplatí, že by bylo v listopadu zboží levnější než v jiných měsících roku. Ceny jednotlivých prodejců se mohou lišit v průměru až o 50 procent a v některých kategoriích lidé najdou v prosinci podle analýzy zboží o 20 procent výhodnější než v listopadu.

Předvánoční tržby českých internetových obchodů by se podle Asociace pro elektronickou komerci letos měly zvýšit zhruba o pět miliard na 50 miliard korun. Za celý rok se tak objem trhu zvýší přibližně o 15 procent.