Po zkušebních letech provedených v září provádí agentura EASA závěrečné kontroly dokumentů, následovat bude rozhodnutí o letové způsobilosti. S jeho vydáním se počítá v listopadu. „Naše analýza ukazuje, že je stroj bezpečný. Dosažená úroveň bezpečnosti je pro nás dostatečně vysoká,“ řekl Patrick Ky, výkonný ředitel EASA.

Dvě nehody, které si vyžádaly 346 životů a následné uzemnění letadel MAX, uvrhly Boeing do krize, která jej stojí miliardy dolarů. Ke zrušení zákazu zřejmě směřuje i americký Federální úřad pro letectví (FAA), jehož šéf Steve Dickson absolvoval nedávno jako pilot let s Boeingem 737 MAX a pochvaloval si jeho vlastnosti.

Zaměřil se především na řídící systém MCAS, který navzdory snaze pilotů Ethiopian Airlines a Lion Air dvakrát poslal stroje k zemi.

Letectví v krizi

Rozhodnutí regulačních orgánů má nicméně pro Boeing a celé letectví hořkou příchuť. Přichází v době největší krize letectví vůbec, za kterou stojí celosvětová nákaza covid-19.

Velkým otazníkem, pokud jde o MAXy, zůstává podle Bloombergu pro Boeing jihovýchodní Asie, která je třetím největším trhem pro tyto stroje. Čína, kde se letecká doprava rychle vzpamatovává, se sice podílela na některých hodnoceních MAXů, neprováděla ale letové testy, které společně organizovaly regulační orgány USA, Evropy, Kanady a Brazílie. „Upřímně nevím, jak na tom jsou,“ doplnil Ky.