Americký Federálního úřadu pro letectví (FAA) není po sérii zkušebních letů stále spokojen s úpravami letadel 737 MAX a Boeingu stanovil další čtyři podmínky, které musí splnit. Pro Boeing jde ale po téměř roce a půl o první jasné požadavky, co vše musí změnit, aby letadlo mohlo znovu létat.

FAA zveřejnil podmínky na svých stránkách. Důvodem požadavků je obava regulátora o bezpečnost. Letadla 737 MAX jsou uzemněna od loňského března po dvou tragických nehodách. Dokument s požadavky je na celkem 96 stránkách.

FAA požaduje aktualizaci software pro řízení letů, systému upozorňování na mimořádnosti, změnu některých postupů pro piloty a jiné vedení kabeláže v části letadla.  Změna se týká především systému MCAS, v požadavku je i upozornění na rozdílná data ze dvou senzorů úhlu náběhu.

Příznivá zpráva

Pro Boeing jde v podstatě o příznivou zprávu: FAA poprvé zveřejnila konkrétní nedostatky, které po Boeingu chce odstranit. I proto akcie výrobce na zprávu reagovaly růstem.

Dokument zveřejněný FAA teď bude 45 dní vyvěšen v americkém „úředním věstníku“, během kterého se k návrhům mohou vyjádřit aerolinky či odborná veřejnost. Ty potom FAA zpracuje a vydá finální rozhodnutí o tom, zda 737 MAX může opět létat. Deník Seattle Times, velmi dobře seznámený se situací v Boeingu, uvedl, že k rozhodnutí by mohlo dojít už v říjnu.

FAA ve své zprávě uvedla, že na hodnocení rizik se podílelo rok a půl na plný úvazek 40 odborníků, kteří odpracovali přes 60 tisíc hodin. Agentura Reuters citovala vyjádření Boeingu, podle kterého firma plynule směřuje k bezpečnému návratu letadla do provozu.