První let měl proběhnout už ve čtvrtek, pak ho firma odložila kvůli počasí na pátek. Včera letadlo dojelo až k prahu ranveje, kvůli silnému větru ale po několika hodinách čekání nedostalo povolení ke startu.

Letadlo první let absolvovalo v letové hladině kolem 15 tisíc stop, letělo na východ od Seattlu, kde několik hodin kroužilo.

V Seattlu je dnes příznivější počasí než včera, ale velmi nízká oblačnost. Průběh můžete sledovat v přímém přenosu na stránkách Boeingu, kde by se měly objevit i záběry z přistání. 

K prvnímu testovacímu letu dochází téměř přesně čtyři roky poté, co se poprvé do vzduchu vydal 737 MAX. . První let absolvoval model s označením WH001, jde o verzi 777-9. Na trupu jsou samolepky sedmi leteckých společností, které mají letadlo objednané. Trasu letu můžete sledovat na Flightradar24.com.

777X je novým dálkovým letadlem Boeingu. Aerolinky mají první stroje převzít v polovině příštího roku, jako první bude u Emirates a Lufthansy.

Boeing čekají s modelem 777X desítky testovacích letů včetně například zkoušky v extrémním mrazu či horku. Kromě dnes prvního stroje má firma další tři testovací letouny.

Premiéra letadla má podstatně větší zpoždění než dva dny kvůli počasí. Původní plány počítaly s prvním letem v červnu. Boeing nejprve v březnu zrušil jeho statické předvedení (naplánováno shodou okolností na pondělí po nehodě 737 MAX v Etiopii), pak zjistil dodavatel motorů General Electric problémy s motorem a letová premiéra se odložila na neurčito.

Problém při finální fázi

Problém se objevil při finální fázi testování motorů GE9X za extrémních podmínek, které nejsou běžné pro provoz letadla, ale nutné pro samotné schvalování. Šlo o nadměrné opotřebení titanových částí statoru. Rychlejší opotřebení dílů by znamenalo pro aerolinky problém: častější opravy motorů. Podobné problémy měl Rolls-Royce s motory pro dreamlinery.

V září navíc vyšly najevo informace, že trup nezvládl zátěžovou tlakovou zkoušku. Šlo o extrémní zátěžový test, kdy se konstrukce letadla napínala a zatěžovala výrazně nad běžné limity, kterých letadlo v běžném provozu dosáhne. Stroj normy nesplnil jen o jedno procento. Boeing neuvedl, jak problém vyřešil, úřadům zřejmě stačilo, že prokáže jen posílení v části, kde došlo k prasklině.

Neúspěšnému testu přihlíželi inspektoři amerického úřadu civilního letectví FAA, který musí letadlo schválit, aby mohlo být nasazeno do běžného provozu s cestujícími.

Boeing letadla 777X představí ve dvou verzích: kratší 777-8 a delší 777-9. O tu je podle objednávek zatím výrazně větší zájem. Boeing nabízí podle konfigurace v letadle 349 až 414 sedaček, dolet je 13 940 kilometrů. Firma zvažuje ještě větší verzi 777-10. Aerolinky si u Boeingu objednaly zatím 344 kusů tohoto letadla. Některé aerolinky ale už začaly omezovat objednávky. Jako první se objeví ve flotile Emirates a Lufthansy.