Boeing oznámil ukončení vývoje změn v tiskové zprávě.  Firma začala na úpravách po nehodě Lion Air v listopadu loňského roku a tvrdila, že zaberou maximálně šest týdnů. Dokončila je až teď. Mezitím došlo k další nehodě Ethiopian Airlines. Systém MCAS (Maneuvering Characteristics Augmentation System) se zřejmě při nedávných nehodách v Etiopii a Indonésii spustil v nesprávnou chvíli a způsobil to, že letadlo začalo namísto nabírání výšky padat k zemi.

Ve svém prohlášení Boeing uvedl, že piloti s novým software nalétali přes 360 hodin během 207 letů. „Jsme si jisti, že po těchto úpravách bude nejbezpečnějším letadlem na světě,“ uvedl šéf Boeing Dennis Muilenburg.

Firma podle něj už vyvinula nové materiály pro výcvik pilotů, které nyní prověřuje FAA, pro aerolinky už pořádá sérii konferencí,na kterých jim vysvětluje chystané změny.

Ztráta důvěry i peněz

Letadla mohou vzlétnout až poté, co FAA a další úřady schválí změny. Kdy k tomu dojde, není jasné. Jisté je, že MAX musí absolvovat ještě takzvaný certifikační let. Schvalování přitom může zabrat i rok.

Simulace pádu Boingu 737 Max

Zdroj: Youtube

Bez ohledu na schválení musí Boeing bojovat se ztrátou důvěry zákazníků. Ta se projevuje i tak, že za duben firma nezískala jedinou objednávku nejen na MAXy, ale ani na žádná letadla. Poslední objednávka je tak z března. Od poslední nehody se navíc ukázalo, že Boeing věděl o jiných závadách v letadle a aerolinkám ani úřadům o ní neřekl.

Společnost Barcleys upozornila nedávno na jiný problém: letadlům nemusí věřit ani cestující a aerolinkám se i po schválení do provozu nemusí chtít s nimi létat. Uzemnění letadel působí dopravcům obří ekonomické škody. Smartwings například oznámily, že potřebují navýšit kvůli problémům s letadly kapitál o 1,4 miliardy korun.