Firma už v Česku založila svoji pobočku National Express CZ, píše dnešní Mladá fronta Dnes (MfD).

Společnost v Británii začínala s autobusy, postupně ale své aktivity přesunula i na železnici. „V tuto chvíli nás v Česku zajímají jen vlaky," řekl deníku Tobias Richter z National Express. Firma se chce účastnit pouze soutěží u krajů a státu, do komerčního rizika nepůjde.

Jednatelem české pobočky se stal Jan Paroubek, který pomáhal s proniknutím na koleje i společnostem RegioJet a Leo Express. „První kroky v liberalizaci železniční dopravy zde již proběhly a v nejbližší době se očekává příchod výběrových řízení, která bude vypisovat ministerstvo dopravy na zajištění dálkové železniční dopravy," sdělil Paroubek MfD.

Tendry v nedohlednu

Deník ale upozorňuje na to, že vypsání nových tendrů nabírá zpoždění. Jejich plán byl schválen v září, ale ministerstvo od té doby žádný nevyhlásilo. Nově vznikající vláda chce také posílit roli Českých drah a zřídit nezávislého regulátora na železnici. Pokud by se s vypsáním tendrů čekalo na jeho vznik, bude to znamenat další odklad.

Ze zahraničních dopravců se zatím v ČR nejvíce prosazuje Arriva, která patří do skupiny německých drah Deutsche Bahn. V září začala například jezdit mezi Prahou a Kralupy nad Vltavou. Provoz osmi párů vlaků má pro společnost význam jako referenční spojení právě pro budoucí expanzi na dotované linky. Na trati začala Arriva využívat soupravy s naklápěcí skříní, tedy s podobným systémem, jako mají pendolina. Tyto vlaky by firma chtěla nabídnout do chystaných soutěží.