Sportovní terminologií řečeno viselo na gumě za Prahou a rozvíjejícímu hlavní městu koukalo na záda. Závidět mohlo rekonstruované hlavní vlakové nádraží, plány na stavbu nové knihovny od architekta Jana Kaplického či chystanou stavbou rychlodráhy na letiště v Ruzyni.

Časy se zvolna ale mění. Brno dnes vynakládá na nové investiční projekty třetinu svého rozpočtu, hlavní město Praha pouze pětinu.

Pro letošní rok má Brno k dispozici celkem 17 miliard korun. Z toho šest miliard vynaloží na více než třicet rozvojových projektů, jako je Multifunkční hala, Janáčkovo kulturní centrum nebo rozšíření městského okruhu. Některé stavby jsou těsně před dokončením, jiné letos začnou nebo se nacházejí ve fázi územního a stavebního řízení či se projektují. „Víme, co a proč město potřebuje, průběžně na tom pracují týmy lidí z magistrátu, z městských společností a samozřejmě externí dodavatelé, je tedy zároveň nutné mít adekvátně sestavený rozpočet. Nechceme pouze, aby Brno bylo vnímané jako město studentů, vědy a výzkumu, ale jako metropole, která svým obyvatelům nabídne kvalitní infrastrukturu pro 21. století v oblasti sportu a kultury,“ uvedla primátorka Brna Markéta Vaňková (ODS), která bude na podzim znovu usilovat o primátorský řetěz.

Zleva ministr dopravy Martin Kupka, dosavadní šéf Českých drah (ČD) Ivan Bednárik a nový předseda dozorčí rady ČD Miroslav Zámečník
Zemětřesení v Českých drahách. Dosavadní šéf Bednárik ve funkci končí

„Během našeho volebního období byl ve schváleném rozpočtu podíl investic na celkových výdajích téměř vždy nad třicet procent, výjimkou byl pouze rok 2020, kdy to bylo o půl procentního bodu méně. Takže ani plánovaných 35,5 procenta na letošek z tohoto trendu zásadním způsobem nevybočuje,“ řekla brněnská primátorka Vaňková (ODS).

Naopak hlavní město Praha má schválený finanční plán dosahující téměř 93 miliard korun, investovat z něj hodlá přes jedenadvacet miliard. Metropole v níž vládnou Piráti s uskupením Praha sobě a Spojené síly pro Prahu, zatím podepsala například smlouvu na výstavbu metra D či na rekonstrukci Průmyslového paláce na Výstavišti.

Stavební práce na nové trase metra D měly původně začít v roce 2019, ale kvůli pandemii koronaviru byly odloženy na jaro 2021. Ani v tomto termínu však stavba nezačala a byla opět posunuta, tentokrát na rok 2022.

Brno naopak za celkem 1,4 miliardy korun postaví novou tramvajovou trať do kampusu. Ta propojí centrum města s vysokoškolskými kolejemi.