„Komise potrestala několik společností za uzavření tajných dohod o námořní přepravě aut a dodávkách automobilových dílů. Tři samostatná rozhodnutí, která jsme dnes přijali, jasně ukazují, že nebudeme tolerovat chování potlačující konkurenci a ovlivňující evropské spotřebitele,“ prohlásila komisařka pro hospodářskou soutěž Margrethe Vestagerová.

Tajnou dohodu, která trvala přibližně šest let, uzavřeli přepravci CSAV, K-Line, WWL-Eukor a NYK v říjnu 2006. Ti se údajně vzájemně dohadovali na cenách, rozdělovali si zákazníky a vyměňovali si obchodně citlivé informace. Na existenci kartelu úřady upozornila společnost MOL.

Podle Vestagerové kartel zvýšením cen za dopravu výrazně poškodil evropské spotřebitele a negativně ovlivnil konkurenceschopnost evropského automobilového průmyslu.

Evropská komise rovněž zdůraznila skutečnost, že v roce 2016 se do EU dovezlo 3,4 milionu vozu, opačným směrem pak zamířilo 6,3 milionu vozů. Téměř polovinu těchto vozů přepravily výše uvedené firmy.

Dopravci mají nyní Evropské komisi zaplatit pokutu ve výši 395 miliónů eur (přibližně 10 miliard korun).

Pokuty Evropská komise ve středu udělila i v dalších dvou případech. První z nich se týká zapalovacích svíček pro automobily a tajné dohody, kterou uzavřely společnosti Bosch, Denso a NGK. Zatímco Bosch a NGK musí zaplatit pokutu 76 milionů eur (asi 1,9 miliardy korun), firma Denso získala výměnou za informace o kartelu imunitu.

Společnosti Bosch a Continental musí také zaplatit 75 milionů eur kvůli dohodě o dodávkách brzdových systémů pro německé automobilky.