„Loňská zima byla výjimečná a přesto si myslím, že jsme ji zvládli dobře. Taková zima se opakuje jednou za šest let. Problémy byly jen na Suchém vrchu. A zkraje zimy jsme zápasili s ledovkami, na tu je ale jakékoliv nasazení sypačů krátké,“ uvedl ředitel pardubické krajské správy ŘSD Bohumil Vebr.

Dodal, že letos navýší počet úseků, hlavně mostů, které budou sypány solankou.

Firmy nestíhaly

Dříve si ŘSD najímalo na zimní údržbu krajské cestáře, nyní ji ale přiděluje soukromým firmám. A ty podle kritiků práci nezvládaly. Byly situace, kdy byly neprotažené hlavní silnice, zatímco navazující okresky, které patří kraji, ano.

„Je to něco, co jsem v předchozích 25 letech nezažil. Krajská správa a údržba silnic má 15 středisek, zatímco pro státní silnice jsou teď v kraji jen dva dispečinky. Údržba proto není pohotová,“ stěžoval si při lednové kalamitě starosta Včelákova na Chrudimsku Jan Pejcha.

Státní silničáři i jimi najaté firmy Eurovia a Sovis ale kritiku odmítaly. Zlepšení zimní údržby na „dvojkách“ a „trojkách“ však slibují i krajští silničáři.

„Na více než sto kilometrech silnic se nám podařilo u orgánů ochrany životního prostředí prosadit přeřazení inertně udržovaných úseků do chemicky udržovaných. Někde pak změnu na technologii zkrápění inertního materiálu solankou,“ řekl šéf krajské „susky“ Josef Němec.

Nová technika

Krajští cestáři také zakoupili novou techniku. Konkrétně dvě nákladní auta v provedení 6x6 se sypací nástavbou s radlicí a elektronickou regulací posypu. „Jde o přesné dávkování a změny posypového obrazce. Dále máme tři nová vozidla 4x4, dva teleskopické nakladače, jež v létě využijeme na letní údržbu,“ dodal Němec.