Dráhy podaly žádost o zápis ochranné známky „Národní dopravce" letos v srpnu. „Národní dopravce jsme ze zákona," řekl iDnes.cz mluvčí ČD Radek Joklík. Značku již dráhy umístily na několik vozů pro dálkovou dopravu a také na jedné soupravě Railjet a jednotce RegioShark. „Rádi bychom tento dovětek k logu postupně měli na všech našich vozidlech," uvedl Joklík. Firma také podle serveru poprvé v historii uvede v televizi vlastní reklamní spot.

Soukromí železniční dopravci však tvrdí, že si České dráhy označení „národní" nemohou nárokovat jen pro sebe. Firma RegioJet argumentuje tím, že i ona je stoprocentně česká a všichni dopravci na české železnici musí být bráni jako národní bez jakéhokoli zvýhodňování. „Stát nesmí poskytovat výhody jen jedné společnosti, a ovlivňovat tak soutěž," řekl iDnes.cz majitel firmy Radim Jančura.

„Národním dopravcem je stejně tak Leo Express i Regiojet. Když České dráhy používají termín Národní dopravce v reklamní kampani, pak dělají reklamu železnici a národním dopravcům obecně. Je to jako reklama na českého kapra," uvedla mluvčí Leo Expressu Petra Valentová.

S Českými drahami cestovalo v prvním pololetí letošního roku 85,5 milionu lidí, což bylo o 100.000 meziročně více. RegioJet ze skupiny Student Agency za pololetí přepravil 1,41 milionu lidí, téměř o třetinu více než loni. Leo Expressu letos dosáhl v prvním pololetí půl milionu pasažérů, počet cestujících podle firmy stoupl meziročně o čtvrtinu.

Na hlavní trase mezi Prahou a Ostravou, kde si všichni tři zmínění dopravci přímo konkurují, jsou podíly cestujících vyrovnanější. Podle posledních odhadů dopravců tam přepraví České dráhy zhruba 40 procent cestujících, stejně jako RegioJet. Zbytek pasažérů připadá na Leo Express. Přesné statistiky nejsou k dispozici.