„V současnosti jednáme s kraji o modelu zajištění dopravní obslužnosti na regionálních linkách po roce 2019. Protože chceme být pro kraje a jejich občany dobrým partnerem, připravujeme se už nyní na rychlé nasazení moderních vlaků,“ vysvětluje důvody vyhlášení soutěže Miroslav Kupec, člen představenstva Českých drah odpovědný za techniku, servis a majetek. 

Ilustrační foto.
České dráhy loni vydělaly téměř miliardu. Dařilo se i osobní přepravě

České dráhy chtějí vybrat dodavatele nových elektrických jednotek ještě letos. S vítězem soutěže uzavře rámcový kontrakt v hodnotě přesahující šest miliard korun. V okamžiku, kdy se dohodnou s kraji na zajištění dopravní obslužnosti, zadají jejich výrobu. Lidé v regionech se tak podle Miroslava Kupce svezou moderními vlaky podstatně dříve, než kdyby dopravce čekal s výběrem dodavatele až na podpisy smluv o dopravní obslužnosti.

Mezi požadavky Českých drah na nové jednotky je kapacita 140 až 160 míst k sezení, možnost spojit až tři jednotky do jednoho vlaku, fungování na obou hlavních trakčních soustavách v České republice, maximální rychlost 160 km/h a nejmodernější evropský zabezpečovač ETCS.

Cestování na úrovni 21. století

„V případě dohody s kraji na zajištění dopravní obslužnosti po roce 2019 se mohou občané příslušných regionů těšit na brzké pořízení nových vlaků a jejich nasazení do provozu. V nových vlacích klademe velký důraz na pohodlné cestování všech skupin zákazníků, ať už jsou to lidé dojíždějící do zaměstnání, studenti, ale třeba i maminky s kojenci, které cestující s kočárky, lidé upoutaní při pohybu na vozík nebo spoluobčané, kteří přišli o zrak,“ doplnil Miroslav Kupec přednosti moderních služeb nabízených Českými drahami.

Ilustrační foto.
Arriva chce České dráhy připravit o trať z Pardubic do Liberce

Cestující se pak mohou těšit na moderní vlaky, které jim nabídnou moderní světlý a přehledný klimatizovaný interiér s ergonomicky řešenými čalouněnými sedačkami v provedení 1. a 2. třídy, dostatečné velké prostory pro umístění kočárků a 8 jízdních kol.

Dočkat bychom se na regionálních tratích mohli i prostorných bezbariérových toalet vybavených sklopným stolem pro přebalování kojenců. I na lokálce si pak dobijete, nejen svůj mobilní telefon nebo notebook, ale i baterii elektrického invalidního vozíku. Samozřejmostí by pak mělo být i připojení k Wi-Fi.

Usnadnění pro handicapované

Lidé upoutaní na vozík nebo maminky s kočárky ocení bezbariérový nástup s podlahou vozidla ve výši moderních nástupišť bez nutnosti překonávat schody. U zastávek, které mají nižší nástupiště, bude možné použít plošiny a dodatečný výsuvný schod.

Ve středu 27. ledna vyjela na rychlíkovou linku Brno-Česká Třebová-Praha první nová vlaková jednotka InterPanter. Snímek je z pražského Hlavního nádraží.
Zrušení některých IN karet? Lidé za ně dostanou peníze zpět

Moderní audiovizuální informační systém v soupravách poskytne informace o jízdě vlaku a zastávkách všem cestujícím včetně nevidomých, slabozrakých nebo neslyšících osob. Nevidomí a slabozrací budou mít k dispozici v soupravách i informační štítky v Braillově písmu. Nástup a výstup jim usnadní čelní dveře vybavené dálkovým ovládáním obsluhovaným slepeckou vysílačkou a vybavené akustickým majáčkem.