Cestující se s vozy zpočátku setkají na expresních vlacích jedoucích z Prahy do Luhačovic, Veselí nad Moravou a Zlína. Novinářům to oznámil mluvčí dopravce Petr Šťáhlavský.

"Tyto vozy nabízejí vyšší kvalitu cestování oproti současným vozům z bývalého východního Německa," uvedl Šťáhlavský. Cestující v nich budou mít především více prostoru, protože obvyklé oddíly s osmi sedadly nahradila kupé se šesti místy. Sedačky v rakouských vozech jsou polohovatelné a potažené textilním potahem, zatímco nyní běžné lavice mají potah z koženky.

Od nového jízdního řádu, který začíná platit v prosinci, počítá dopravce se zařazením těchto vozů do expresních vlaků a některých rychlíků mezi Prahou, Olomoucí, Vsetínem nebo Veselím nad Moravou, kde využijí maximální rychlost 160 kilometrů v hodině.

Podle Šťáhlavského bude zhruba polovina z těchto vagónů jezdit v původním červeném provedení rakouských drah, v roce 2012 všechny čeká modernizace interiéru a dostanou jednotnou modrošedou podobu rychlíkových vozů ČD.

Další modernizaci vagonů rychlíkových souprav umožní podle dopravce zavedení souprav Viaggio Comfort známých pod názvem Railjet.

Nejstarší vagony mají zmizet

Kvůli jejich nasazení na mezinárodních tratích bude možné přesunout modernizované a klimatizované soupravy z dnešních spojů EuroCity a InterCity na desítky rychlíkových spojů. Zároveň s tím z tuzemských kolejí zmizí nejstarší vagony vyrobené před čtyřiceti lety, slíbily ČD.

České dráhy vlastní 650 vozů pro mezistátní dopravu, z nichž je přibližně 150 vozů starších 30 let a přes 400 vozů je ve věku 21 až 30 let. Nákup Railjetů, tedy 112 nových vozů, tak představuje podstatné omlazení osobních vozů pro dálkové vlaky.

České dráhy se snaží zvyšovat úroveň služeb a modernizovat vozový park kvůli nástupu konkurence v osobní železniční dopravě. Letos v září na trati Praha - Ostrava spustila dálkové vlaky společnost RegioJet ze skupiny Student Agency podnikatele Radima Jančury a později ohlásila zájem o trať Praha - Brno - Břeclav. Od prosince 2012 chce na trasu mezi Prahou a Ostravou vyjet společnost Leo Express podnikatele Leoše Novotného.

Rozšiřování a modernizaci vozového parku umožnily Českým drahám dlouhodobé smlouvy o provozu osobní dopravy z roku 2009. Na nákup a opravy lokomotiv a vagónů firma získala peníze také z dluhopisů; v červnu vydala dluhopisy za 300 milionů eur (asi 7,4 miliardy korun) a zájem o ně převýšil nabídku zhruba o třetinu. Pro letošní rok firma plánuje do obnovy vagonů, lokomotiv a vlakových souprav investovat až 8,6 miliardy korun.